Ungdomsbarometern och Jung Relations har gemensamt studerat ungas agerande och värderingar i hållbarhetsfrågor i undersökningen Framtidens Hållbaraste Varumärken.
Enligt undersökningen kan över hälften av alla unga redan i dag tänka sig att välja bort företag som de inte anser agerar hållbart. Mer än 80 procent anser att företag har ansvar för att skapa ett mer hållbart samhälle.
Hållbarhet som en religion
”Hållbarhet har blivit många ungas religion, och guden heter Greta Thunberg”, som det formuleras i materialet från Ungdomsbarometern och Jung.
Könsskillnader finns i synen på hållbarhet: 34 procent av kvinnorna och 23 procent av männen anser det mycket viktigt att leva hållbart, medan 9 procent av männen och 5 procent av kvinnorna anser sig leva mycket hållbart.
Läs även: En av tre anställda inte imponerade av arbetsgivarens hållbarhetsarbete
Personerna som har svarat är lite kluvna i sin inställning till konsumtion. I hela gruppen anstränger sig 56 procent för att konsumera mindre. Samtidigt säger 44 procent att de gillar köpa kläder eller saker ofta. Ungefär hälften uppger att de kan tänka sig att kraftigt minska sin konsumtion för att bara köpa det nödvändigaste.
Att transporter och resor är på tapeten i debatten märks. Hela 25 procent säger att de skäms för att flyga. Transportsektorn kommer också högst på listan över de branscher där hållbarhetsarbetet anses vara viktigast. Därefter följer bilar, kläder och skor, mat och dryck samt leverans och logistik.
17 företag i topp
Vilka företag tycker då ungdomarna i undersökningen är bäst på hållbarhetsarbete? Personerna har fått rangordna 122 varumärken i 17 branscher. Här hamnar till exempel SJ, The Body Shop, Klarna, Max, H&M, Apple och Lantmännen högst i sina respektive kategorier.
Läs även: Vägledning med fokus på hållbarhet
Inom hållbarhet, vad tycker du är viktigast att företag arbetar för – tio-i-topp
- Miljövänliga produkter och förpackningar, 50 procent
- Schyssta villkor för arbetare i alla led och länder, 48 procent
- Miljövänlig tillverkningsprocess, 46 procent
- Minskad psykisk ohälsa bland anställda, 39 procent
- Ökad jämställdhet och jämlikhet, 34 procent
- Jämställda löner och möjlighet till löneutveckling, 34 procent
- Att ha noll klimatpåverkan, 22 procent
- Återinvestera stor del av vinsten för att utveckla hållbarhetsarbete, 22 procent
- Att bli klimatpositiva genom klimatkompensation, 22 procent
- Bidra till ekonomisk utveckling i lokalsamhället, 22 procent