För det andra hävdar han att gamla vägar, vanor och rutiner inte längre fungerar. Vi befinner oss i ett paradigmskifte och man måste fråga sig hur mobil man är som ledare. Eller om man finns på sociala medier, om man bloggar eller om man föredrar on line-möten eller fysiska möten? Det handlar om att våga ifrågasätta allt och bygga en verksamhet som är attraktiv för alla generationer.
För det tredje lyfter Arash Gilan fram att kulturen är allt! Det gäller att skapa en start up-atmosfär för att kunna attrahera och behålla nya skickliga ungdomar. Företag måste förstå att i den digitala transformationen är det kultur och inte teknologi som är avgörande. Det handlar om trivsel, om hur cheferna lever som de lär eller om hur modernt och snyggt kontoret är för att nämna något.
Slutligen lyfter Arash Gilan fram att upplevelsen är viktigare än häftiga produkter. Han menar paradoxalt nog att när allt mer digitaliseras så blir känslor och upplevelser allt viktigare. Som människor kommer vi alltid att vara sociala varelser i behov av mänsklig interaktion. Därför kommer kundupplevelsen allt mer att hamna i fokus. Marknadsföring kommer allt mer att bli kundupplevelser och varumärken måste nollställa sig själva för att möte de behov, vanor och värdegrunder nya generationer har.
publicerad 19 januari 2016