Britt-Marie Ahrnell började läsa på Journalisthögskolan i Göteborg när hon var tjugo år. Hon var med och startade tidningen Datavärlden och arbetade dagligen med att beskriva komplicerade skeenden inom tidningens nisch.
Britt-Marie Ahrnell – en pionjär inom kundorientering
Kvalitetsrollen Hon gick från journalist till att bli en av de mest inflytelserika rösterna inom kundorientering och kvalitetsarbete i Sverige – över en natt. Med succéboken Kunskapsföretagets marknadsföring satte Britt-Marie Ahrnell fingret på något få andra hade formulerat: att värde i kunskapstjänster skapas i samspel med kunden.

Foto: Ines Linder
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
– Det var rätt ofta företag ringde och frågade ”Kan inte vi få särtryck på vad du skrivit? För nu förstår vi själva vad vi håller på med”. Det födde en idé om hur svårt det är att beskriva det som är väldigt komplext.
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