Arbetsmiljöverket vill uppmärksamma att kvinnor har högre sjukfrånvaro än män. Kvinnor slutar också jobba i förtid på grund av ohälsa. Arbetsgivare har därför mycket att vinna på att öka sin medvetenhet om en jämställd arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket kommer under vecka 10 och 11 att genomföra ett antal arbetsmiljöinspektioner på 450 olika arbetsplatser för att försäkra sig om att båda könen har likvärdiga förutsättningar för en god arbetsmiljö.
Under inspektionen kommer inspektörerna bland annat att diskutera om det på arbetsplatsen finns en föreställning om att vissa arbetsuppgifter lämpar sig bättre för kvinnor respektive män och om det finns omklädningsrum, skyddskläder och verktyg som är anpassade för båda könen.


