nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

After the love has gone

Hur ska vi se på Lean framöver?

Lean är utan tvekan den senaste större managementvågen. Men vad händer när hajpen går över? Risken är att vi kastar ut barnet med badvattnet i jakten på nästa mirakelkur, varnar Martin Rogberg, vd på Institutet för personal- och företagsutveckling vid Uppsala universitet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Ledarskapstrender och nya managementmodeller kommer och går. Lean är utan tvekan den senaste större managementvågen och det har varit en väldig hajp kring detta begrepp.

Men det råder knappast någon hajp längre och det pratas allt mindre om Lean. Det måste ju i sin tur betyda att Lean slutat vara aktuellt – eller? För mig handlar svaret på den frågan mycket om ledarskapets betydelse.

För att förklara vad jag menar kan det vara läge med två klargöranden. För det första är inte populära koncept entydiga och färdigförpackade. De är istället mångtydiga halvfabrikat. Införandet av till exempel Lean förutsätter en mängd olika tillpassningar för att alls kunna användas.

Det betyder också att vad vi gör med Lean ibland till och med kan vara viktigare än modellen som sådan.

Vad har vi tänkt använda Lean till – var någonstans i verksamheten? Är det några delar av modellen som passar oss särskilt bra – är det några vi bör undvika? Hur ska vi definiera begreppet och konkretisera konceptet? Hur kombinerar vi införandet av Lean med andra pågående utvecklingsinsatser och så vidare?

För det andra behöver man skilja mellan Lean som retorik och Lean som praktik.När en modevåg rullar in, är det vanligen mycket mer prat än verkstad.

Inspirerad av all uppmärksamhet genomförs ett antal förändringssatsningar. Över tid får sedan vanligen modellen ifråga successivt fotfäste i den operativa verksamheten i takt med att satsningarna fortskrider – såsom varit fallet med Lean.

”Hamnar utanför strålkastarljuset” Läs mer på nästa sida.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Toppbetyg för redovisningstjänster

När Svenskt Kvalitetsindex nu för första gången undersökt kundnöjdheten för redovisningstjänster får branschen mycket högt betyg av kunderna. De redovisningsbyråer som uttalat arbetar med kvalitet via auktorisation ligger högst i mätningarna.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.