Björnehall var ute och föreläste för offentlig sektor om generativ AI när han mötte ett Gävleborg som ville komma i gång med sin kunskapsresa. Rise har sedan tidigare runt 30 AI-partnerskap i offentlig sektor – men det här var första gången en hel region skulle utbildas.
– Det var självklart en logistisk utmaning. Hur utbildar man en hel region? Vi gjorde det i etapper och satsade på att skapa ambassadörer ute i verksamheterna. De blev som en förlängd arm i utbildningen och höll i lokala workshops och tankesmedjor.
Hur gjorde ni materialet relevant för alla?
– Vi är experter på AI, men kunden är expert på sin verksamhet. Därför förde vi dialoger i förväg och frågade vilka AI-lösningar de behövde lära sig om. Oavsett om det gäller samhällsbyggnad, ledning eller skola kan vi skräddarsy kunskapen efter behov.
DIGG och IMY har regeringsuppdraget att ta fram riktlinjer och arbeta för kompetenshöjande insatser inom AI för offentlig sektor. Samtidigt ger AI-kommissionens nationella färdplan för AI en inriktning enligt Björnehall, men fortfarande saknar många något viktig enligt honom.
– Vi hör från våra kunder att det, bland alla färdplaner och riktlinjer, saknas ett ”hur”. Hur ska man genomföra och komma i gång i praktiken.
Samtidigt går utvecklingen fort framåt, medger Björnehall:
– Det vi säger nu kommer säkert vara utdaterat till sommaren men vi måste fortsätta att jobba på det. Sverige har halkat efter i AI-utvecklingen idag vilket beror på att vi inte har tillräcklig kompetens, därför är spridningen av kunskap så otroligt viktigt.
Få igenom AI-satsningar i en stor organisation – Björnehalls fem bästa tips:
- Kunskap före verktyg. Ta fram konkreta möjligheter för vad AI kan göra i just er verksamhet genom kompetenslyft och sedan medvetenhet.
- Bena ut begreppsdjungeln. Björnehall berättar att mycket positiv feedback som han själv fått handlar om att kunden fått klarhet och samförstånd om orden relaterade till AI.
- Ta inspiration av konkreta exempel, andra har ofta liknande problem och kanske sitter någon redan på lösningen.
- Strunta i vad som är nytt och spännande inom AI och fokusera i stället på verksamhetens behov för att skapa lösningar som faktiskt håller.
- Kunskap skapas genom praktik. Det fungerar inte att bara att läsa sig till, man måste testa i praktiken.
publicerad 3 december 2025