Synen är det sinne som mest utnyttjas för att tydliggöra ett företags produkter, identitet och varumärke, ofta kopplad till design, förpackning och stil. Apple, Absolut Vodka och Coca-Cola är exempel. Men även färgval kan utnyttjas för att förstärka varumärket – tänk på Dagens Industris rosa sidor.
Sinnesmarknadsföring är ett sätt att på ett djupare plan förmedla ett företags identitet och värderingar till kunderna och skapa en total sinnesupplevelse.
Denna bok beskriver hur våra sinnen kan utnyttjas i marknadsföring. Hur kan man exempelvis skapa de doftupplevelser, som bevisligen påverkar oss – till och med vid bilköp? Western Hotels använder doft av vitt te i sina hotell världen över för att skapa en livsstilskänsla kring varumärket. Vilka möjligheter skapar internet i framtiden här – blir det, som boken antyder, ett skifte från ”dot com” till ”doft com”?
Ljudet är också viktigt. Microsoft använde 18 månader för att utveckla ljudet till Windows Vista. Man sökte ett ljud som skulle låta rent och enkelt och samtidigt väcka rytmen av orden ”Windows Vista”. Då ljudet spelas upp på miljontals datorer världen över är det betydelsefullt att finna ett ljud som uttrycker företagets identitet. Hemglass ’ljudjingel’ är ett annat välbekant ljudmärke.
Författarna menar att företag bör utnyttja smaker bättre för att krydda varumärket. Kaffekedjan Starbucks är ett undantag, där man förmedlar en smakupplevelse och livsstil som många individer vill identifiera sig med.
Känseln kan också användas för förstärkning. Att röra vid saker kan leda till viktiga upplevelser. På IKEA i Norge kan man sova över i varuhuset för att skapa sig en känsloupplevelse av deras sängar. Hit hör också hur vi upplever känslan av förpackningar – tänk på Toblerone, Brämhults Juice eller Pringles.
Sinnesmarknadsföring utgår från kundernas sinnesupplevelser och handlar om att skapa ett kundbemötande där det finns en symbios mellan varumärket och kunden när det gäller identitet och värderingar i frågor som rör ekonomi, hälsa, miljö och socialt ansvar. Det gäller att nå både kundens hjärna och hjärta.
Bokens syfte är att beskriva sinnesmarknadsföring, visa på de möjligheter som finns när de mänskliga sinnena står i centrum och ge praktiska illustrationer på detta.
Det är en nytänkande och lite provocerande bok, som lämnar bestående intryck av nya möjligheter. Men jag har funderat på hur författarna själva utnyttjar sinnena i sin framställning.