Att prata begripligt

Hur kan dialogen mellan läkare och patient bli bättre? Hur kan vårdpersonalen främja patientens delaktighet i vårdprocessen? Boken Patientkommunikation i praktiken – information, dialog, delaktighet, ger praktiska tips på hur man inom sjukvården kan få till en bättre dialog med patienterna. Huvuddelen av boken är praktiskt inriktad och tar upp frågor som: Vad betyder sjukhusets eller vårdcentralens yttre miljö? Hur kan man skapa en välkomnande plats för patienter och närstående? Vad säger vi med kropp, röstläge och klädsel? Vad kan kommuniceras via webbplats eller e-brev och vad ska kommuniceras vid ett personligt möte?

Boken ges ut av Nordstedts Akademiska Förlag och vänder sig till medarbetare i vården, såsom sjuksköterskor, sjukgymnaster, läkare, arbetsterapeuter, undersköterskor, dietister och administratörer med patientkontakt.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.