Att stärkas av en god historia

Coca-cola, The Body Shop och Ikea gör det. De berättar en bra historia för att stärka företagets värderingar internt eller varumärket som sådant. Kvalitetsmagasinets recensent har läst en tankeväckande och inspirerande bok om Storytelling.

Att stärkas av en god historia

Corporate Storytelling handlar om att skapa och utnyttja historier kring företaget och dess produkter som ett hjälpmedel i den interna och externa kommunikationen. Storytelling som en del i marknadsföringen har sitt ursprung i USA och kom till Sverige i slutet av 1990-talet.

Internt kan Storytelling användas för att kommunicera företagets värderingar och med exempel illustrera hur man vill att personalen ska uppträda i olika situationer.

Ikea, som använder sig av berättelser kring grundaren Ingvar Kamprad, är här ett bra exempel. Vad Kamprad säger och anser är en viktig vägledning för medarbetarnas handlingssätt och används i intern utbildning för att utveckla medarbetarna till ambassadörer för företaget.

Andra exempel är klädföretaget Galvin Green, vars varumärke är uppbyggt kring en fiktiv person som står för flera av de värderingar företaget vill förknippas med, den lyxiga hotellkedjan Ritz-Carlton som genomsyras av en daglig ”wow-story” som samtidigt sprids på alla kedjans hotell i världen och flygvärdinnan som avstod sin vegetariska portion till en resenär som glömt beställa vegetariskt visar hur man bör uppföra sig.

Storytelling för extern kommunikation kan handla om tillkomsten av en viss produkt eller en bakgrundshistoria för hela företaget.

En illustration här är The Body Shop, som har historier om hur olika produkter kommit till och hur de tillverkats. Varje produkt har en egen story medvetet bifogad som mervärde.

Ett annat exempel är 3M historia hur ”post-it”-lapparna utvecklades av en sjungande ingenjör som irriterades av att lapparna i sångboken föll ut. Det mest kända exemplet är nog Coca-Cola-dryckens tillkomst när apotekaren John Pemberton experimenterade för att hitta botemedel mot huvudvärk.

Storytelling inom upplevelsebranschen är redan ett etablerat begrepp. Ett exempel är restaurangen Joe Farelli’s i Göteborg som bjuder sina gäster på en verklig upplevelse. Författarna menar dock att möjligheterna är stora inom alla branscher.

Om historierna behöver vara sanna eller inte finns det delade meningar om. En uppdiktad historia kan vara minst lika effektiv som en sann så länge den känns ”äkta” och medarbetare och kund upplever en autentisk koppling till företaget och dess varumärke.

I boken diskuteras varför och hur Storytelling kan användas. En del praktiska råd ges också. Den lättlästa boken innehåller åtskilliga exempel och väcker på så sätt många tankar.

Fakta

Storytelling

Författare: Emma Dennisdotter & Emma AxenbrantFörlag: LiberISBN 978-91-47-08884-3

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.