Bättre helhetssyn på vårdkedjan

Från förebyggande vård till rehabilitering, nu ska helhetssynen på vårdkedjan bli bättre. För att lyckas inspireras man av en amerikansk organisation.

Forskare vid Chalmers och ledare i Västra Götalandsregionen samarbetar för att öka kvaliteten i hälso- och sjukvården och målet med en helhetssyn ligger i topp.

– Det handlar om nya vägar för att se helheten i vårdapparaten, säger Andreas Hellström forskare vid Centre for Healthcare Improvement vid Chalmers.

För att lyckas tittar man mycket på den amerikanska hälso- och sjukvårdsorganisationen Kaiser Permanente som ansvarar för 8,6 miljoner patienter och har lyckats effektivisera vården och samtidigt skapat mervärde för patienterna. Kaiser Permanente jobbar mycket med att integrera hela vårdkedjor och har ett omfattande utvecklingsarbete med att involvera patienten i vårdprocessen, arbeta med förebyggande vård och med utveckling av kommunikation mellan läkare patient genom hela vårdprocessen. Imorgon kommer de till Sverige för att dela med sig av sina erfarenheter.

– Vi hoppas att vi kan få med oss värdefull kunskap om hur man kan jobba med den typen av modeller och hur det skulle vara applicerbart i den svenska sjukvården, säger Gösta Carlsson utvecklingschef på Centrum för Verksamhetsutveckling.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste