Brister i kommuners tillämpning av visselblåsning

Social hållbarhet Den nya visselblåsarlagen har tidigare kritiserats för att skapa arbetsmiljöproblem. Nu riktas ny kritik mot hur kommuner tillämpar lagen – och Arbetsmiljöverket utökar tillsynen.

Brister i kommuners tillämpning av visselblåsning
Foto: Adobe Stock

Den nya visselblåsarlagen har tidigare kritiserats för att skapa arbetsmiljöproblem. Nu riktas ny kritik mot hur kommuner tillämpar lagen – och Arbetsmiljöverket utökar tillsynen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Arbetsgivare med fler än 50 anställda måste ha en säker kanal för visselblåsning. De måste också utse oberoende och självständiga personer som tar emot och följer upp visselblåsarärenden.

Många kommuner låter kommundirektören eller högt uppsatta chefer utreda. Det är experter kritiska till, enligt Dagens Samhälle.

Istället borde kommunerna låta anställda längre ner i organisationerna sköta uppföljningen av ärendena.

– Överlag bör höga befattningshavare som exempelvis förvaltningschefer undvikas. De kan definitivt ha den kompetensen som behövs, men utifrån oberoendet blir det svårt, säger Karin Lidström, jurist och utredare på CRD Protection, till Dagens Samhälle.

– Ju högre upp man sitter i hierarkin, desto större kungarike har man. Och desto större sannolikhet för att att visselblåsningen pekar ut ens eget verksamhetsområde, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, till Dagens Samhälle.

Arbetsmiljöverket är ansvariga för att granska hur olika typer av verksamheter hanterar visselblåsarärenden.

De håller med om att frågan om hur kommuner rent praktiskt ska hantera visselblåsning är komplex.

– Lagen är relativt ny och det saknas praxis, säger Jens Bergsten på Arbetsmiljöverket.

Finns det några svårigheter för kommuner med begränsade resurser att hantera visselblåsarfunktionen på ett korrekt sätt?

– Om det är en väldigt liten kommun så kan problematiken vara det här med objektiviteten. Alltså att man är oberoende och självständig i sina beslut. Men det finns mindre kommuner som använder sig av någon form av konsultfirma som tar emot och hanterar visselblåsärendena. På så sätt har de löst frågan om oberoende och självständiga utredare, säger Jens Bergsten.

Hittills har alla Arbetsmiljöverkets tillsynsärenden gällande hanteringen av visselblåsningsfunktionen bara skett om tips kommit in om felaktig hantering eller missförhållanden på arbetsplatsen.

Ingen tillsyn har hittills lett till vite.

– Vi har inte skrivit en enda underrättelse så här långt, säger Jens Bergsten.

Av de tillsynsärenden som genomförts generellt har det främst rört sig om att man inte erbjudit möjligheten att kommunicera visselblåsarärenden genom alla kanaler som nämns i lagstiftningen.

– Enligt lag måste man kunna rapportera skriftligen, muntligen eller begära ett möte. Där har det varit en del kommuner som missat en eller två av de kanaler som det är krav på att de ska erbjuda.

Som en del av Arbetsmiljöverkets myndighetsuppdrag ska tillsynen av hur kommunen hanterar och tillämpar den nya visselblåsarlagstiftningen utökas under hösten 2025. Det är inte bestämt gentemot vilka verksamheter insatsen ska riktas mot.

– Vi planerar en mindre nationell tillsynsinsats där vi når ut till fler arbetsgivare. Det blir lite som ett pilotprojekt, säger Jens Bergsten.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.