Eleverna bestämmer musikundervisningen

Under musiklektionerna dominerar elevernas musikval. Det resulterar i att musikundervisningens kvalitet kan ifrågasättas.

Musikundervisningen i svenska skolor fokuserar ofta på det eleverna själva vill spela, lättspelade pop- och rocklåtar. Den breda blandningen av nytt, och gammalt, klassiskt, jazz och eget skapande saknas i undervisningen. Det har forskarna Eva Georgii-Hemmings och Maria Westfall vid Örebro Universitet kommit fram till efter att ha undersökt olika skolors musikundervisning. En vanlig pedagogik är ”vad -ska-vi-spela-idag”. Problemet är inte vilka val eleverna gör, utan att att de inte ges verktygen att lära sig att det finns fler aspekter och genrer av musiken att inspireras av.

– Intentionen att ta tillvara elevernas intressen och erfarenheter är god. Men problemet är att den här typen av innehåll inte representerar alla elevers erfarenheter, även om man kan tro det. Elevernas musikintressen är mer mångfacetterade. Undervisningen ska inte vara en väg in i en dominerande musikkultur utan innehålla en dialog mellan olika erfarenheter, med en lärare som guide så att det blir en blandning av det bekanta och något nytt, säger Eva Georgii-Hemming i ett pressmeddelande.

Duktiga tar för sig

Trots att det är positivt att elever känner glädje av att få spela låtar de tycker om och ofta upplever musikundervisningen som en fristad från övrig stress i skolan så kan musiktimmen innebära press på andra sätt. Forskningen visar att de elever som redan är duktiga på instrument styr vad som ska spelas medan de elever som inte har så mycket erfarenhet inte vågar ta plats. I det kreativa skapandet används sällan digital utrustning som kunde underlätta för dessa elever, dessutom är det ovanligt att sätta lyssnandet i centrum och diskutera musikens roll i film, dans och reklam.

– Ingen vill gå tillbaka till en undervisning som är helt och hållet lärarstyrd eller som utesluter popmusik till förmån för någon annan given kanon. Men för att musikundervisningen inte ska bli begränsande, behövs en balans mellan barn och ungdomars tidigare erfarenheter och att de får möjlighet att bredda sina musikaliska horisonter genom att möta det obekanta, säger Maria Westvall.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.