Om man skakar en ketchupflaska vet de flesta hur det går. Det är dock inte lika självklart hur man går till väga för att uppnå motsvarande effekt när man utvecklar lagandan hos ett företag eller en organisation. De flesta vet hur viktigt det är att få människor med sig, men få vet hur man går tillväga för att bygga ett väl fungerande lag.
Boken handlar om hur man förbättrar Laganda, Ledarskap och Motivation. Författaren kallar därför sin modell för LLM-processen. Syftet är att beskriva hur man bygger upp en vinnarkultur, inte bara i teoretiska termer utan även hur man konkret kan gå tillväga. Författaren, som tidigare varit elitseglare, hämtar gärna exempel från idrottens värld.
Gemensam värdegrund
Laganda bygger på att man förankrar normer för beteende och skapar en gemensam värdegrund. Laganda bygger också på att alla känner till helheten och varandra. ”Bengan” Johansson, ledare för handbollslandslaget, har exempelvis mängder med aktiviteter vid sidan om handbollen så att spelarna blir bekanta med varandra och känner varandras styrkor och svagheter.
Stolthet är ett annat viktigt inslag i laganda. Att veta att man tillhör ett vinnande lag skapar stolthet som i sin tur ger energi. Vilken laganda fanns i poliskåren vid EU-kravallerna i Göteborg sommaren 2001? Kände polismännen att de var med i ett vinnande lag med ett gemensamt mål? Målbildfokusering är också viktigt. Vad har exempelvis Fredrik Nyberg och Ylva Nowén för målbilder för att inte åka ur i slalombacken?
Riktar sig till alla ledare
Ledarskap handlar om människor i kommunikation, chefskap om människor i position. Det räcker dock inte med att vi som ledare är tydliga i den verbala kommunikationen om kroppsspråket säger något annat. Att bjuda på sig själv är också viktigt. En ökad öppenhet leder till närmare kontakt mellan medarbetarna, ökad motivation och rakare kommunikation.
Boken riktar sig till ledare på alla nivåer och alla typer av organisationer alltifrån industriföretag till idrottsklubbar. Den illustrerar de olika stegen i LLM-processen med ett flertal exempel från företag, organisationer och idrottens värld, ofta namngivna. Boken är lättläst och innehåller åtskilliga bra illustrationer, tips och tankar.
Tyvärr upplever jag boken som en stor reklambroschyr för författaren och det konsultföretag han representerar. Alldeles för ofta lyfts företaget fram med namn och hur deras konsulter arbetar. Personligen ogillar jag detta reklamupplägg av boken och blev alltmer irriterad ju längre jag läste. Det är synd, för boken innehåller flera viktiga budskap.
Fakta
Ketchupeffekten
Författare: Ingvar Bengtsson
Förlag: Ekerlids förlag, Stockholm.
ISBN 91-89617-02-9
Antal sidor: 230