nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Fiskstim i en dynamisk värld

Framtidens verksamheter måste bli mer agila, hitta sätt att styra och leda så att både organisation och medarbetare blir samspelta och anpassningsbara. Vi måste bli mer som flexibla fiskstim, menar författarna till en ny bok från Roos & Tegner.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Dynamiken och osäkerheten i omvärlden ökar och företag är utsatta för hård konkurrens. Mycket talar för att det är de verksamheter som är agila som är vinnarna på sikt. Ändå går många i motsatt riktning och bygger alltmer byråkratiska och rigida styrsystem. Företagen blir som tungstyrda supertankers när de istället borde vara som flexibla fiskstim: decentraliserade, samspelta och snabba.

Det är budskapet i boken Det agila företaget – fiskstim eller supertankers i en dynamisk värld? av Lennart Francke och Göran Nilsson. Boken blandar fallstudier av bland annat Handelsbanken med forskning och konkreta tips på hur en organisation kan bli mer agil, det vill säga mer kundorienterad och flexibel än ägarfokuserad och toppstyrd.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Så jobbar Telia för att få toppbetyg

Med personliga relationer, fokus på service och en mänskligt kontakt när tekniken strular har Telia placerat sig i topp när det gäller nöjda kunder i mobilbranschen.
– Hemligheten ligger i en kombination av bra digitala tjänster och personliga relationer, säger Patrik Granström, chef för små och medelstora företag på Telia.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.