Fjärrstyrd robot börjar jobba i kommunens kundtjänst

Kundtjänst Effektivare arbete för personalen och smidigare för invånarna. Så är det tänkt att bli när roboten Robin börjar jobba i Uppland-Bro kommuns kundtjänst. Robin är fjärrstyrd och kopplas upp via videomöte.

Fjärrstyrd robot börjar jobba i kommunens kundtjänst
Kundtjänsten i Upplands-Bro får en ny kollega: en robot.

Olika slags mjukvarurobotar används redan i offentlig sektor i Sverige, både för att möta kunder i form av chattbotar och för automatisk hantering av repetitiva arbetsuppgifter, så kallad RPA – robotic process automation.

Upplands-Bro tar nu robotifieringen ett steg längre genom att under en period på tre veckor testa en mobil robot i sitt fysiska kontaktcenter. Roboten kopplas upp via ett videosamtal och den agent som möter kunden har möjlighet att fjärrstyra robotens rörelser.

– Vi arbetar med digitalisering och ständig utveckling av våra arbetsmetoder. Syftet är att göra det enkelt och smidigt för våra invånare att få hjälp med sina ärenden, och att effektivisera arbetet för våra medarbetare, säger Ida Texell, kommundirektör.

Personlig service på hjul

Roboten har fått namnet Robin och rullar in i kommunhuset i Kungsängen nu i april. Tack vare att den kan fjärrstyras kan även medarbetare i kontakcentret som jobbar på distans ge personlig service till kommuninvånarna. Roboten är tillverkad av företaget Robotminds.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste