Fokusera på glädje och öka engagemanget – 3 tips

Ledarskap När folk är glada på jobbet får det positiva effekter för både de anställda och arbetsgivaren.
Trots det är det många som i allt större utsträckning känner sig distanserade, uttråkade och oengagerade i sitt jobb. Här är tre tips från Harvard Business Review på hur du som ledare kan bidra till att stärka glädjen i ditt team.

Fokusera på glädje och öka engagemanget – 3 tips
Förbättringsarbete kräver uthållighet. Foto: StockAdobe
  1. Omdana flexibiliteten. Flexibilitet handlar inte bara om var dina anställda arbetar, några kritiska element är till exempel autonomi och frihet. Fråga dina anställda vad de vill ha frihet att göra och gör ditt bästa för att bemöta deras behov.
  2. Stärk tillhörigheten. Sök möjligheter att bygga sammanhållning och relationer. Ställ direkta frågor till dina anställda och fråga ”Känner du tillhörighet till dina kollegor?”, och intyga att du är öppen för feedback: ”Hur kan vi öka känslan av tillhörighet för dig och andra på jobbet?”
  3. Återuppliva syftet. Att känna glädje på jobbet är kopplat till en djup förståelse och känsla för vad syftet är med att vara där. Oavsett om det handlar att dra in pengar till familjen eller för att de känner ett värde med organisationens uppdrag, är det viktigt att fokusera på syftet. Lyft det kollektiva syftet och hjälp dina anställda.

Forskning visar att nöjda medarbetare kan kopplas till en ökning i produktivitet med 13 procent – så det finns all anledning att fokusera på glädjen. Missnöjdhet däremot kostar världen biljontals dollar i förlorad produktivitet, skriver Harvard Business Review.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.