HR-experten: Fler organisationer behöver krisplaner

Arbetsmiljö I svallvågorna av flertalet kriser i arbetslivet - branden på Oceana, dödsolyckan på Gröna lund, cyberattacker och rekordmånga arbetsplatsolyckor 2023 - lyfts vikten av en tydlig krisplan. Det säger Cecilia Fredriksson på Simployer.

HR-experten: Fler organisationer behöver krisplaner
Simployers HR-Expert, Cecilia Fredriksson. Foto: Simployer

I skuggan av händelser som dödsolyckan på Gröna Lund och 2023 års arbetsplatsolyckor tydliggör företaget Simployer behovet av rediga krisplaner. Organisationer behöver till exempel arbeta aktivt med arbetsmiljön eller ha en IT-policy och rigorösa säkerhetssystem. Enligt Simployer är det också viktigt att höja sina medarbetares säkerhetsmedvetande och kritiska tänkande genom utbildning, övningar och information.

– En bra krishantering lugnar och ger mindre svallvågor för både medarbetarna och externa intressenter, säger Cecilia Fredriksson som är HR-expert på Simployer, i ett pressmeddelande.

10 tips

Hon delar med sig av tio grundläggande åtgärder som alla organisationer bör vidta för att ha en effektiv krishantering på plats:

  1. Gör en kartläggning över de risker ni finner mest relevanta och gör en analys av ert förebyggande arbete.
  2. Sätt in lämpliga åtgärder för att minimera de identifierade riskerna.
  3. Skapa en tydlig och omfattande policy för krishantering som alla anställda känner till och förstår.
  4. Tillsätt ett dedikerat krisledningsteam med klart definierade roller och ansvarsområden och säkerställ att teamet har kompetens inom olika områden, inklusive kommunikation, säkerhet, IT och juridik. Finns inte all kompetens i organisationen kan ni skapa samarbete med externa aktörer som kan stötta vid behov.
  5. Utveckla krisplaner utifrån de risker ni ser. Det kan alltså behövas flera olika sorters krisplaner eftersom förutsättningarna för kriserna kan vara olika.
  6. Se till att ni har ett försäkringsskydd som täcker olika typer av potentiella risker.
  7. Sätt en rutin för att hålla anhöriglistor, kontaktlistor för kristeam och externa aktörer uppdaterade.
  8. Upprätta en kommunikationsplan för att kunna vara tydliga mot alla intressenter i en kris, kommunikationen är otroligt viktig för att bibehålla förtroendet. Det bör finnas både en intern och extern kommunikationsplan. Kanske behöver någon mediatränas?
  9. Utbilda alla anställda i krishantering och hur de ska agera vid en potentiell kris. Det kan både betyda att utbilda anställda om hur de ska agera i den akuta fasen, men också när krisens långvariga följder ska hanteras.
  10. Glöm inte att öva så att alla vet vilken roll de har och vad som förväntas i en potentiell stressig krissituation. Följ upp resultatet och vad ni kan förbättra. Sätt en rutin så att övningarna görs regelbundet.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste