Daniel Barker, lärare i matematik och fysik på gymnasieskolan Norra Real i Stockholm, tyckte att lektionstiden inte räckte till för att ge eleverna de kunskaper de behövde. Lektionerna ägnades åt nya genomgångar och därefter var tiden slut. Tiden räckte helt enkelt inte till för fördjupning, frågor, analys och diskussioner. Men med metoden ”Flipped classroom” har Daniel Barker nu kommit tillrätta med problemet. I stället för ha genomgångar på lektionen och låta eleverna få fördjupningsuppgifter i läxa, gör Daniel Barker numera tvärtom. Genom att filma föreläsningarna, kan han istället ge dessa i läxa till eleverna och därmed ägna lektionstiden åt fördjupning. Därmed kommer han även ifrån den ojämlika läxläsningen i hemmet där en del elever kan få mycket hjälp hemma medan andra inte får någon hjälp alls.
Föreläsning på film ger tid till fördjupning
pedagogik
Med hjälp av metoden "Flipped classroom", eller "det omvända klassrummet", har läraren Daniel Barker lyckats nå målet att hinna ägna lektionstiden åt diskussioner och analys. Nyckeln är att låta eleverna se en filmad föreläsning innan de kommer till lektionen.
”The flipped classroom, eller ”det omvända klassrummet” är en form av lärande med tonvikt på att använda sig av digitala verktyg.Modellen innebär att läraren vänder på de traditionella begreppen genom att ge webbaserade genomgångar som hemläxa i stället för traditionella genomgångar i klassrummet, vilket ger tid och utrymme i klassrummet för mer laborativt arbete.