En ledningsgrupp har samlats för årlig planering. Alla är inarbetade och affärerna går bra. Ändå har vd en känsla av att marknaden är på väg att förändras och hota företagets verksamhet. Vad gör gruppen då?
Faktiskt visar forskning att människors rädsla att förlora är större än lusten att vinna. Och på gruppnivå är effekten större. Det här kan göra att riskminimeringen blir så kraftig att gruppen håller sig fast vid status quo.
Kombinerat med grupptryck
Studier visar att grupptryck är en oerhört stark kraft och i kombination med aversion mot förluster gör den att förändringsprocesser skjuts fram och förändringens omfattning minskas. Och som följd av det går mängder av företag faktiskt under.
Här är fyra möjligheter du som chef kan ta till för att din organisation inte ska gå samma väg.
1. Skaka om
Omskakande förändringar – i ledningen, genom sammanslagningar av bolag eller att aktiekursen dyker – får organisationer att vakna och agera. I de här lägena blir människor beredda på förändring – för att det är så uppenbart nödvändigt. Det låter drastiskt – men det här är en möjlighet att få förändringar att hända.
2. Sätt pris på ickeförändring
Som sagt så har individer och grupper en aversion mot förluster. Utnyttja det. Sätt pris på vad det kostar att inte förändras. ”Om vi inte genomför det här förändringsprogrammet kommer vi att förlora gentemot konkurrenterna och…”.
3. Skapa utrymmen för förändring
För att slita sig loss från grupptänkandet kan en lösning vara att det som behöver förändras helt enkelt läggs ut i en ny enhet med egen administration och personalavdelning, i egna lokaler.
4. Stötta och utmana
Att leda förändringsarbete är ensamt. För att klara allt motstånd behöver du som chef både stötta och utmana den som leder förändringen. Coacha enskilt och visa också organisationen tydligt att du stödjer förändringen och förändringsledaren. Se också till att samtidigt utmana och trycka på så att det blir så stor förändring som ni behöver.
Källa: Harvard Business Review