Kvalitet
Det kärleksfulla ledarskapet, farliga medarbetare och sju smarta sätt att desarmera otrevliga kommentarer. Här är listan över de tio mest lästa artiklarna på kvalitetsmagasinet.se 2016.
De som styrs av rädsla vågar aldrig vara kreativa, de står still. För att gå framåt måste du skapa respekt och förtroende i organisationen och ge människor en viktig roll, i ett sammanhang som är större än dem själva, säger Jan Carlzon i intervjun.
Medvetet eller omedvetet, det finns medarbetare som förstör mer än de bidrar, ibland är det till och med en chef. Så här identifierar du det skadliga beteendet och gör något åt det.
Är nöjda kunder också lönsamma? Ja, slår två nya, svenska forskningsrapporter fast. För varje procentenhet högre kundnöjdhet så ökar avkastningen 5 procent.
Stäm av att medarbetarna får rätt utbildning, bra instruktioner, rätt mängd jobb, feedback och en ostörd arbetsmiljö – så behöver de inte uppfattas som lata.
Att fånga ledningens intresse är nödvändigt för att kunna lyfta kvalitetsarbetet till nästa nivå. Här är sju anledningar till varför du som kvalitetsproffs bör ta plats i ledningsgruppen.