I undersökningen har Bain tittat på 25 globala företag och jämfört dem med företag som anses som bäst i respektive bransch. Dessutom har 300 vd:ar intervjuats.
Resultatet visar att företag i genomsnitt har 15 procent ”A-spelare” – eller stjärnor. I de organisationer som går bäst var siffran marginellt högre: 16 procent.
Det som var genomgående för de mest framgångsrika organisationerna var att de medvetet samlade A-spelarna på de positioner som har störst påverkan på resultatet, i stället för att sprida dem jämnt mellan avdelningar och roller.
På det sättet lyckades de fylla 95 procent av nyckelrollerna med A-spelare.
Självklart är det fler faktorer som spelar in i hur organisationer lyckas, men hur medarbetarna placeras har en avgörande påverkan.
Så hur gör man?
1. Ta reda på vilka som är era stjärnor. Många organisationer sätter löner och befordrar utifrån prestation och potential – A-spelarna rankas högt på båda de aspekterna.
2. Se var stjärnorna är. För var och en av era A-spelare, se på två delar:
- Vad arbetar de med idag och är det ett effektivt sätt att använda deras talang?
- Hur mångsidiga är de? Kan de prestera lika bra i en annan roll? Dina mest värdefulla medarbetare är både högpresterande och allsidiga. Om du har för få A-spelare på viktiga funktioner, flytta fler dit.
3. Identifiera era nyckelfunktioner. Var gör talangerna mest nytta? I ett IT-företag är det på IT- och utvecklingsavdelningen. I andra organisationer finns nyckelrollerna till exempel inom marknad eller försäljning.
4. Se talangerna som hela företagets tillgång. A-spelarna ska inte ”tillhöra” en viss avdelning eller funktion, utan se till att ni har processer som gör att de lätt går att flytta runt.
5. Slutligen: Agera. När du vet vilka som är talanger och var de behövs – placera dem där de gör mest nytta.
Källa: Harvard Business Review