nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Detta är viktigast för att ändra ett beteende

Psykologiska faktorer är mer avgörande än pengar för att människor ska ändra sitt beteende. Det visar en studie från Karlstads universitet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Per Kristensson, professor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning på Karlstads universitet, har i en studie undersökt människors benägenhet att handla ekologiska varor. Han har identifierat några faktorer som får människor att ändra sitt beteende: Att ”alla andra” gör på ett visst sätt är ett viktigt skäl för förändring, ett annat skäl är ifall beteendet är synligt för andra runt omkring. Ytterligare en orsak är ifall beteendet stämmer in i bilden man har av sig själv.

Per Kristensson, professor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning på Karlstads universitet.

Per Kristensson, professor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning på Karlstads universitet.

– Att man pensionssparar syns oftast inte för någon annan än en själv, men har man med en ekologisk banan till jobbet eller kör en miljövänlig bil så ser ju andra det, säger Per Kristensson.

Studiens deltagare trodde att ekonomiska faktorer som pris skulle ha störst betydelse för att få dem att ändra sitt beteende, men det visade sig vara fel. Den främsta drivkraften var sociala faktorer som motiveras utifrån normer och föreställningar om vad som anses korrekt i vissa sammanhang. I det här fallet att handla ekologiskt. Priset var minst viktigt.

– De idéer och beteende som har blivit norm i samhället påverkar oss utan att vi tänker på det. Olika typer av sociala faktorer styr oss mycket mer än till exempel ekonomiska.

Forskningen är relevant för alla organisationer som vill ändra människors beteende, oavsett om det är företag, organisationer, stat eller landsting.

– Vill staten till exempel att människor ska åka mindre bil är det viktigare att påverka samhällsnormer än skattesatser. Många organisationer behöver reglera sin föreställning av att det är ekonomiska faktorer som styr beteendeförändring, till att psykologiska faktorer faktiskt är viktigare, säger Per Kristensson.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Konsten att köpa in kirurger

Ledare

Köpa in toapapper är lättare sagt än gjort. I alla fall om man är offentlig verksamhet. Hur ska det då inte vara att köpa in ett avancerat kirurgteam?

Skandia Elevators 10 steg till en förbättringskultur

De senaste tio åren har de kämpat hårt för att få till en förbättringskultur. De har lagt ned över 1 000 utbildningstimmar på förbättringsarbete och en rad kvalitetsverktyg. Det tålmodiga arbetet har gett resultat. Skandia Elevator växer kraftigt och medarbetarna är med på tåget.

Från ord till handling i förändringsarbetet

Recension

Från ord till handling är en praktisk handledning om hur förändringsprojekt kan bli mer framgångsrika. I boken beskrivs vägen från att skapa en vision som kan vägleda i förändringen till vikten av att identifiera vilka beteenden som skapar framgång.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.