Här är bästa tipsen och spaningarna från världens största kvalitetskonferens

Tips & råd Kvalitetsexperten och forskaren Anders Fundin berättar om de viktigaste lärdomarna, mötena och tipsen från International conference of quality i Tokyo.

Här är bästa tipsen och spaningarna från världens största kvalitetskonferens

Under första veckan i september samlades delar av världens kvalitetselit på hotell Shinjuku Grand i centrala Tokyo. Här fylldes fyra dagar med ett fullspäckat schema där talarna bland annat utgjordes av Japans största företagsledare och internationella kvalitetsexperter.

– Många var på plats, och det är ju populärt med visitkort i Asien, berättar kvalitetsexperten Anders Fundin samtidigt som han tar fram solfjäder av små vita papperskort.

Korten fick han efter att ha presenterat det egna forskningsprojektet han utfört med SIQ och Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Det blev många dragningar, men vilken talare var höjdpunkten för dig?
– Noriaki Kano, utvecklare av Kanomodellen, han pratade om kollektivt ansvarstagande och hur det påverkat den japanska företagsvärldens framgång. Det var väldigt intressant utifrån hur det kan påverka en verksamhet men också samhället i stort.

Att arbeta med teamanda och samarbete är inte nytt i sig men Anders Fundin tror att vi i västvärlden fortfarande inte tagit till oss budskapet på riktigt.

– Japanska samhället har en helt annan samhällskultur där det kollektiva värderas högre och teamtänket är mer internaliserat. Men om man lägger mycket tid på att definiera det egna arbetslaget och frågar sig vad gör skillnad för oss? Vad vill vi uppnå? Så kan nog svenska företag också använda det mer till sin fördel.

Svenska kvalitetsvärldens hade stark närvaro

Förutom ett antal svenska talare (bland annat Lars Sörqvist, vd för Sandholm Associates, och Ulf Gustavsson, vd på EOQ) fick svenska kvalitetsvärlden ovanligt stort utrymme i och med den blå-gula vinnaren av World Quality Leader – Christian Levin, Skanias vd.

– Det är klart att man blir stolt när är en företagsledare från Sverige får den här utmärkelsen. Det visar också på att det svenska ledarskapet lyfts fram som framgångsrik. Hans tal var intressant, han pratade mycket om hållbarhetsarbete som viktigt för att kunna konkurrera och för samhället i stort.

Anders Fundin har uppmärksammat ett skifte i kvalitetsvärlden där de riktar kikaren från kund och verksamhetsfokus mot hållbarhet och ett större samhällsperspektiv. Konferensen i Japan blir också något av en markör för denna förändring enligt Fundin. 

– Många talare, däribland Christian Levin och tidigare ordförande i Komatsus styrelse, Tetsuji Ohashi, benämnde hållbarhetsfrågor som centrala. Om man refererar till Kanomodellen börjar hållbarhet nu ses som en ”must be” och inte en ”delighter”.

Vilken är den viktigaste insikten du tagit med dig hem?
– Vi pratade mycket om ny teknik, framför allt AI, och hur vi inte får glömma bort människan i den transformationen. Här handlar det om att arbeta medvetet och med ett tydligt arbetssätt, att fråga sig vad innebär den nya tekniken? Hur förhåller vi oss till den?

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste