Ett perspektiv som ofta tas upp när det gäller villkoren för personalen inom äldreomsorgen är hur arbetsvillkoren skapar samvetsstress och ohälsa. Men Anneli Orrung Wallin, som i december disputerade vid Lunds universitet, har i sin avhandling även undersökt vad det är som skapar arbetstillfredsställelse inom äldreomsorgen.
– Jag började i samma ände som alla andra, med påfrestning och samvetsstress i vården. Men redan på ett tidigt stadium tänkte jag att det är sådant fokus på det som är negativt. Om man ska se på helheten och hur vi ska få en bättre kvalitet i vården så måste vi också se till det som är positivt och jobba med de frågorna, säger Anneli Orrung Wallin.
Vardagliga möten skapar glädje
Hennes studie visar att vårdpersonalen själva anser att de har en hög grad av arbetstillfredsställelse – även om arbetet till vissa delar är påfrestande. Det som främst upplevs som positivt av personalen är mötena med de äldre och deras anhöriga. Men för att klara de ibland krävande relationerna med de boende behöver personalen få möjlighet att utveckla sin kompetens och få handledning när det behövs.
Anneli Orrung Wallins avhandling visar dock att vårdpersonalen i viss mån marginaliserar mötena med de äldre. Det är problematiskt eftersom det är dessa möten som, förutom att leda till högre arbetstillfredsställelse, skapar hög vårdkvalitet och livskvalitet för de äldre.