Resultaten stämmer väl överens med tidigare undersökningar – att ha kvalitet som ansvarsområde kräver både förmåga att styra verksamheter utifrån ett systematiskt angreppssätt och att kunna leda människor genom förändring och utveckling.
Att den egna drivkraften är avgörande för att bygga sin kvalitetskompetens avspeglas också i undersökningen. Många av de som deltog i undersökningen utvecklas i sin roll genom erfarenhetsutbyte. De deltar i nätverk och diskussionsforum, går på konferenser och seminarier och hittar inspiration genom kollegor, kunder och leverantörer.
Vill ha mer kompetensutveckling
Ungefär hälften av kvalitetsproffsen tycker att de får den kompetensutveckling de behöver och ungefär lika många har gått en kurs eller utbildning inom kvalitet det senaste året. De flesta för att lära sig mer om nya Iso 9001.
Men samtidigt säger hela 15 procent att de inte får den kompetensutveckling de behöver. ”Kurs i hur man får med sig chefen på tåget” är något som flera i undersökningen har på sin önskelista.
Högst på önskelistan just nu är dock fortfarande kompetensutveckling inom nya Iso 9001. Även riskhantering, som är en av nyheterna inom nya Iso 9001, finns med som ett av de ämnen som man vill förkovra sig inom.
Om kvalitetsrollen
Fem viktigaste kompetenser
- Förändringsledning
- Ledningssystem
- Problemlösningsmetodik
- Beteendevetenskap
- Riskhantering
Fem viktigaste egenskaper
- Att vara skicklig på att kommunicera och engagera
- Att delegera och få andra att känna ägarskap för kvalitetsfrågorna
- Att knyta kvalitetsfrågorna till affärsutmaningar
- Att hantera förändringsprocesser
- Att vara kreativ och innovativ
Hur gör du för att få med dig chefen på tåget?
Dela med dig av dina bästa knep och erfarenheter! Mejla mig på anna.n@kvalitetsmagasinet.se
Hela undersökningen Kvalitetsproffsens kompetens presenteras i Kvalitetsmagasinet nr 4:2016, som är ute den 14 september.