Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Hur stort avtryck gör du som ledare?

Kommunikation Riktigt bra ledare gör avtryck i sin omgivning. De gör jobbet roligt för andra och får medarbetarna att ge järnet och trivas samtidigt. Några få ledare har den här gåvan naturligt, men vi andra kan härma det de gör. Här är tre tips.

Hur stort avtryck gör du som ledare?
Shutterstock

Välj det rätta

Att göra avtryck som ledare handlar om att fråga, säga och göra saker som får andra att göra sitt bästa. För att nå dit behöver du undvika att fråga, säga och göra saker som får andra att reagera negativt och tar död på deras egna drivkrafter.

Det här är så klart lättare sagt än gjort. Det du behöver göra är att träna. Var på tårna, håll stenkoll på hur du agerar tillsammans med andra.

Ha en mental whiteboard

Se på ditt agerande som nyckeltal. Gör mentala noteringar i realtid. Vad gör jag nu? Hur reagerar de andra på det?

Lägg kanske 10 procent av din uppmärksamhet på att kontinuerligt hålla koll på vad ditt agerande gör för avtryck.

Om du till exempel vill få medarbetarna att samarbeta mer eller bli mer resultatfokuserade, håll då koll på just det och gör mentala noteringar av vilka av dina handlingar som gör att de agerar så och vilka som inte gör det.

Lyft andra

Icke-ledare är fast i ”jag-zonen”, ”Jag tycker”, ”Jag tänker”, ”Jag vill”.

Om du vill göra avtryck på andra, lyft dem! Att bara fokusera på dig själv kommer att göra att medarbetarna presterar trots att du leder som du gör, men effekten blir hundra gånger bättre om de i stället känner att de har dig som stöd – och inspiration.

Källa: Huffington Post

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.