Kina och Indien i fronten för innovationer

När det gäller idéer och att utveckla nya produkter har vi mycket att lära av företag i Kina och Indien. Det menar innovationsforskaren Monica Plechero.

Det finns en spridd uppfattning att indiska och kinesiska företag konkurrerar med väst genom låga löner och billiga kopior. Den tiden är förbi menar innovationsforskaren Monica Plechero. I en ny studie från Lunds universitet visar hon att såväl Indien som Kina står sig väl i konkurrensen även när det gäller att utveckla nya produkter. Hon menar också att vi i väst har att lära av deras innovationsprocess.

Globala samarbeten

I Europa och USA poängteras ofta vikten av regionala kluster för att företag ska kunna utveckla nya produkter och tjänster. I Kina och Indien är det de globala snarare än de regionala samarbetena som driver innovationen.

– Visst är det fortfarande så att såväl indiska som kinesiska företag imiterar andra men de har också blivit bra på att utveckla nya komplexa produkter, säger Monica Plechero som studerat indiska och kinesiska företag inom bil-, it- och den gröna biotech-industrin.

Utvecklingen i de båda länderna ser inte exakt likadan ut. Kina utvecklar i första hand produkter för den egna marknaden; den internationella spridningen kommer i andra hand. I Indien används den internationella marknaden som en språngbräda i produktutvecklingen.

Företagsstruktur för nya idéer

På bara några års tid har den kinesiska och indiska andelen av världens forsknings- och utvecklingscentra ökat från 8 till 18 procent. Monica Plechero menar att Indien och Kina satsar mer på organisatorisk innovation, det vill säga en företagsstruktur som gynnar klimatet för nya uppfinningar, än vad vi gör.

– Jag tror att vi ska bli bättre på att ta del av andras kunskap, precis som man gör i Kina och Indien. Det är inget negativt att lära av andras kunskap. Sedan får man förstås specialisera sig och hitta sin egen nisch. Framgångsrika europeiska företag är alltför måna om att hålla sina affärshemligheter för sig själva.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.