HCL:s filosofi Employee first – Customer second kan tyckas lite felinriktad. Men Liselotte Hägertz Engstam, vice vd och Nordenchef, menar att om de anställda saknar engagemang och passion smittar de av sig på kunden.
– Ingen har glädje av att ha en medarbetare som inte är stormförtjust i sitt jobb, varken företaget eller kunden.
Passionanalys
Att istället se till att utveckla alla medarbetare och arbeta med deras förutsättningar och önskningar menar företaget ger mer tillbaka till kunden. För andra året i rad har medarbetarna på HCL gjort en analys över saker som driver enskilda medarbetare och som de kan förbättra och utveckla, så kallad ”passion indicators”. Liselotte Hägertz Engstam berättar att analysen har gjort det lättare för henne som ledare att se vad som driver henne, vad hon ska förbättra för att prestera än bättre, samt vad det finns för gemensamma indikatorer som driver de hon arbetar med.
– Tanken är att främja de personliga egenskaperna och försöka förtydliga deras drivkrafter. Exempelvis hade våra ledare i Sverige en önskan om att bidra mer till något utanför jobbet. Därför har jag skapat ett samarbete med en publik organisation som både gynnar organisationen och medarbetarna.
Läsa mer?
Vill du läsa mer om HCL:s filosofi och hur den tar uttryck i arbetsvardagen håll utkik efter nästa nummer av Kvalitetsmagasinet som kommer ut den 16 februari.