Mät kundnöjdhet med ny standard

Hur nöjda är egentligen dina kunder? Och hur ska du ta reda på det? Nu finns ett förslag till en ny internationell standard för mätning av kundtillfredsställelse.

För närvarande finns en teknisk specifikation om kundtillfredsställelse, ISO/TS 10004, men den omarbetas alltså nu för att bli en Iso-standard. Den nya standarden har fokus på externa kunder och kan användas av alla organisationer oavsett typ, storlek och verksamhet. Det är en vägledande standard och därför inte att certifiera sig mot.

Sis har fört Sveriges röst i projektet och cirka 50 svenska organisationer har varit delaktiga i den svenska spegelkommittén.

Standardförslaget ISO/DIS 10004, Kvalitetsledning – Kundtillfredsställelse – Vägledning för övervakning och mätning, är för tillfället ute på offentlig remiss i Sverige.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.