Ta reda på ditt varumärkes värde

Nu finns en internationell standard för värdering av varumärken, ISO 10668. Det innebär att det för första gången finns en standardiserad metod som kan mäta hur mycket varumärket i sig är värt.

Det är den internationella organisationen för standardisering, ISO som har tagit fram standarden och flera olika nationella grupper i Sverige har varit delaktiga i arbetet. Nu är det 16 sidor långa dokumentet innehållande olika metoder att tillämpa standarden ISO 10668 klar att användas av företag och analytiker. De kan ha nytta av att använda en standard för att räkna ut värdet på ett företags varumärke, som ofta är en stor och okänd del av det totala värdet och därför inte tas med i verksamhetens redovisning. Standarden kan användas både i företags interna arbete och i samband med att olika intressenter inte kommer överens om hur mycket ett varumärke är värt.

– Ett mål med att utveckla standarden är att fler analytiker ska få upp ögonen för vad som faktiskt skapar värde i företag. De som sitter på ett värdefullt varumärke kan idag inte visa hur värdet gått upp eller ner. Standarden är bland annat tänkt att sätta fokus på värdet av att göra löpande analyser av varumärket, säger Jan Treffner, ordförande i den svenska arbetsgruppen och chef för immateriella frågor på PwC i ett pressmeddelande från Sis.

Frivillig standard

De som varit med och arbetat fram standarden är experter på marknadsföring och varumärken, redovisning (inklusive branschorganisationen Far) och forskare på Handelshögskolan.

Lars Flink, vd på Sis bedömer att ISO 10668 kommer vara en vanlig metod för varumärkesvärdering om ett till tre år och tycker att fler borde utnyttja möjligheten att vara med och påverka.

– Att skapa en frivillig standard är ett sätt att ta egna initiativ och vara med och utveckla branschens inriktning, säger han.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.