nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kunderna orkar inte klaga

Svenska bredbands- och digital tv-kunder har blivit mindre nöjda med sina leverantörer. Samtidigt är det färre som klagar, eftersom man inte tycker att det inte är mödan värt.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det framkommer av årets resultat av kundnöjdhet inom bredband, digital-tv och fast telefoni från Svenskt Kvalitetsindex. Men resultatet i årets studie ger en tvetydig bild.

– Bland kunder som inte haft anledning att klaga så är faktiskt nöjdheten i linje med förra året, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.

Problemet är att kunder som haft anledning att klaga är riktigt missnöjda. Och de är fler än tidigare, vilket gör att det slår negativt på helheten. Att kunder klagar behöver inte vara ett problem så länge man löser det. Det stora bekymret är att kunderna inte tycker inte att det är mödan värt att klaga. Det gäller både bland bredbands- och digital tv-kunder. Kunderna efterfrågar bättre tillgänglighet vid problem, kortare svarstider och bättre bemötande.

SKI konstaterar i rapporten att det är en kombination av image, teknisk kvalitet och service som skapar nöjdhet och lojalitet i den här branschen. Här har leverantörerna inte hängt med i kundernas förändrade beteenden och förväntningar.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Så skapar du hållbar framgång över tid

Varför har vissa organisationer funnits i hundratals år medan andra inte håller ett decennium? Nyckeln är att skapa framgång som varar över tid – något som ISO 9004 bistår med. Standarden bygger på strategier, bästa praxis och erfarenheter från några av de mest framgångsrika företagen runt om i världen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.