SKI om försäkringsbolagen

Kundfokus Sämre betyg i skadehantering och underkänt i samhällsengagemang. Det är några av resultaten från Svenskt Kvalitetsindex senaste mätning av kundnöjdheten inom försäkringsbranschen.

Precis som för bank-  och telekombranschen så är kunderna till försäkringsbolagen mindre nöjda än tidigare. Det är särskilt företagskunderna som drar ned totalbetyget och allra mest tappar försäkringsförmedlare, men även företagskunder inom sak- och inom tjänstepension tappar. Inom livförsäkring är det de större bankerna som drar ned betyget.

– Den breda nedgången bland företagskunder kan framförallt kopplas till ökade förväntningar vad gäller försäkringsbolagens förmåga att vara proaktiva och ta initiativ och säkerställa att kunden har rätt produkter och tjänster, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.

Dålig information om vad som händer

Sakförsäkringsbolagens viktigaste kundögonblick är skadehanteringen. Här får branschen generellt sett sämre betyg än tidigare.

– Akilleshälen är den löpande informationen under själva skadehanteringen där man måste bli mycket bättre, säger Johan Parmler.

När det gäller bemötande och själva kontakten för anmälan så är betygen godkända.

Underkänt i samhällsengagemang

När det gäller samhällsengagemang så ser det däremot betydligt sämre ut. Till skillnad från både bank och telekom, där några aktörer verkligen sticker ut på ett positivt sätt, så är bilden en helt annan inom försäkringsbranschen. Inget av försäkringsbolagen utmärker sig positivt eller är särskilt mycket bättre än någon annan och de svenska försäkringskunderna ger sina bolag underkänt på området.

– Det här är en viktig fråga för merparten av kunderna och här måste försäkringsbolagen blir mycket bättre, säger Johan Parmler.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.