Samhällsansvar har gett Halebop ett lyft

Kundfokus Kundnöjdheten står still i mobiloperatörsbranschen. Bäst betyg av privatkunderna får Halebop, medan Telia har de nöjdaste företagskunderna.

Det visar årets kundnöjdhetsmätning inom mobiloperatörsbranschen från Svenskt Kvalitetsindex. Studien visar att nöjdheten som helhet är kvar på fjolårets nivåer, men det är några som sticker ut.

– Halebop och Comviq är två aktörer som lyckats med ett tydligt erbjudande och budskap som motsvarar kundernas förväntningar, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.

Halebop får ett mycket bra genomslag vad gäller samhällsansvar där man bygger mycket på känslan mellan människor och att ”man ska vara schysst”.

Telenor går i år framåt jämfört med fjolårets kraftiga nedgång. Den stora förloraren i årets mätning är Tre som backar stort på privatsidan.

– Bristande information i samband med tecknande av abonnemang samt dålig klagomålshantering ger låga betyg bland Tres kunder säger Johan Parmler.

På företagssidan är resultaten mer jämna och även i år är det Telia som kniper förstaplatsen.

Den upplevda mobiltäckningen har blivit bättre och bättre över tiden. Idag är nästan alla operatörer lika bra i kundernas ögon och mobiltäckning bli därför inte samma vattendelare som förr.

– Det gäller därför att hitta andra sätt att bygga lojalitet på. Här har Tele2 verkligen lyckats som får klart bäst rating vad gäller bemötande och service vilket gör att de också har branschens lojalaste kunder. Tele2 har också högst andel kunder som upplever att man premierar lojalitet,säger Johan Parmler

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.