Hon är bäst i Sverige på kundservice

Kundfokus Amanda Rosén, kundservicemedarbetare på Riksbyggen, är bäst i Sverige på att ta hand om kunder. Här är hennes fem bästa tips för att lyckas.

Hon är bäst i Sverige på kundservice
Amanda Rosén, mottagare av Brilliant Award för årets mest engagerade kundservicemedarbetare 2024. Foto: Marlene Berglund

Brilliant Future har undersökt vem som är bäst i Sverige på kundservice. Ungefär 2,3 miljoner svar från kundundersökningar ligger till grund för resultatet, och bland tusentals kundserviceagenter toppar Amanda Rosén från Riksbyggen listan.

– Sedan dagen jag upptäckte kundservice har jag nördat ner mig i ämnet. Jag drivs av att vilja hjälpa andra och jag använder mig av kundserviceundersökningar som ett verktyg för att hela tiden skruva och förbättra mig. Mitt tips till andra är att påminna sig om att det är en ynnest att få prata med så många olika människor, att förstå att du i princip får kliva in i någon annans sfär för några minuter, säger Amanda Rosén i en kommentar.

Trots en tuff period för både bolag och kunder inom bygg och fastighet spirar kundernas upplevelse av Rosén.

– Att visa engagemang och skapa trygghet från start är helt avgörande. I utmanande lägen fokuserar jag på det som är positivt och vad som är nästa steg. Att ständigt tänka framåt och inte bakåt. Något som också varit helt avgörande är stödet från mina kollegor, tipsen vi ger varandra dagligen för att samtalen ska kännas givande och jobbet drivande, säger hon.

Medarbetarengagemang gör skillnad

Enligt Brilliant Future har organisationer med ett högt medarbetarengagemang fler lojala kunder.

–  Kundservice är avgörande för att säkra kundlojalitet. Att använda de insikter som feedback från kunder ger och utveckla kundupplevelsen utifrån dessa gör att man ständigt kan vara proaktiv och snabbt agera på områden som behöver utvecklas, säger Ulrika Jonsson, vd på Brilliant Future, i ett pressmeddelande.

Amandas 5 tips om hur man ger bra kundservice

  • Trygga kunden redan från start kring att du har viljan och engagemanget att lösa kundens utmaning.
  • Påminn dig om att det är en ynnest att få prata med så många olika människor, att förstå att du i princip får kliva in i någon annans hem för några minuter. 
  • Var dig själv, lita på din egen personlighet och dra nytta av det i samtalet.
  • Nyttja företagets kompetens genom att ta hjälp av kollegor så du kan komma framåt i ärendet du hanterar.
  • Sammanfatta samtalet för kund, detta ger en snabb överblick kring vad personen ringde om och vad du lyckades åstadkomma.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.