Min väg till kvalitetsrollen – drogs direkt in i sjukhusrondenderna

Kvalitetsrollen Att Karin Hanaeus väg in i kvalitetschefsrollen har varit spikrak uppåt är kanske inte så märkligt, med tanke på hur länge hon har vurmat för ämnet. I tredje delen av Kvalitetsmagasinets artikelserie om yrket berättar hon om varför.

Min väg till kvalitetsrollen – drogs direkt in i sjukhusrondenderna
Karin Hanaeus. Foto: Privat och Stockadobe

– Förbättringsarbete har intresserat mig sedan tonåren. Jag satt hemma vid köksbordet och funderade på hur saker kan utvecklas till det bättre, säger Karin Hanaeus och skrattar till.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

När hon som 25-åring klev in på Södertälje sjukhus som nyutbildad fysioterapeut fick hon omedelbart upp ögonen för sjukhusets verksamhetsutveckling.

– I och med att jag alltid har haft ett intresse för systemperspektiv, jag ser ingen mening med att sitta och grubbla i sin egen lilla bubbla, så dröjde det inte länge innan jag blev indragen i ronderna för att bidra till utvecklingarna där. Inom kort blev jag erbjuden min första chefsroll, säger hon.

När chefsuppdraget blev så stort att det inte gick att kombinera med det behandlande arbetet slutade hon arbeta kliniskt. Sjukhusledningen ville äga Lean-arbetet istället för att vara beroende Lean-konsulter. Karin Hanaeus var som vanligt inte sen med att försöka bidra.

– Jag läste 7,5 poäng Lean-arbete i Luleå på distans. För mig kändes det tilltalande och tryggt att lära mig om kvalitet från ett universitet och inte från ett företag som ville sälja något till mig, säger hon.

Sjukhus-vd:n skapade kort därpå en helt ny tjänst, process- och utvecklingssamordnare, som Karin Hanaeus sökte och fick.

När Lean-arbetet slogs ihop med personcentrerad vård och innovation blev hon istället utvecklingschef. I dag arbetar hon som kvalitetschef på Gotland.

– När annonsen dök upp tänkte jag bara: det här jobbet vill jag ha! Det som är magiskt med ”Gotlands-rummet” är att vi kan samla alla hälso- och sjukvårdschefer i ett rum när vi ska göra nytta tillsammans. Inte ett rum stort som Globen, utan ett helt vanligt rum, säger hon.

Vad tycker du är de viktigaste egenskaperna för någon som vill bli kvalitetschef?

– Tålamod! Hur kloka tankar man än har spelar det ingen roll om man inte orka hålla i dem och tänka långsiktigt. En annan viktig egenskap är att paketera kvalitetskunskaper så att mottagaren, exempelvis vårdpersonal, förstår hur de enkelt kan använda det i sin vardag.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.