Det var under sin första föräldraledighet för 15 år sedan som dåvarande systemvetaren Louise Bäcklund bestämde sig för att läsa några kurser på universitet.
Min väg till kvalitetsrollen – Hållbarhetshunger och nyfikenhet
Kvalitetsrollen
För Louise Bäcklund var det ett genuint intresse och perfekt timing som ledde till hennes första arbete inom kvalitetsområdet. I Kvalitetsmagasinet artikelserie om kvalitetsrollen berättar hon om varför hon tycker att det är positivt att uppdraget ständigt breddas.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Valet av ämne kändes enkelt. Jag har alltid intresserat mig för kvalitet och förbättringsarbete, så jag valde att läsa kurser inom kvalitet och miljö, säger hon.
När Louise sedan kom tillbaka från föräldraledigheten öppnade sig en möjlighet att ta över ansvaret för kvalitetsarbetet på den dåvarande arbetsplatsen. Efter några år på den tjänsten valde Louise att gå vidare till Intertek, där hon är nordisk kvalitetschef inom företagets verksamhet för certifiering av ledningssystem.
– Det är väldigt tacksamt att vara kvalitetsansvarig på ett certifieringsorgan eftersom det innebär att jag arbetar med människor som redan är oerhört kunniga inom ledningssystem och kvalitet, säger hon.
Det faktum att kvalitetsrollen ständigt breddas är ingenting som skrämmer Louise Bäcklund, tvärtom tycker hon att det är en spännande utveckling.
– Det är viktigt att kvalitetsfunktionen har koll på den snabba utvecklingen inom teknik och hållbarhet, säger hon.
Att kvalitetsfunktionen hanterar hållbarhetsfrågor är inte något nytt, men just nu med till exempel CSR-direktivet ställs många nya krav som gör att sambandet mellan kvalitet och hållbarhetsfrågor blir ännu tydligare.
– Så hållbarhetsaspekten kommer inte avta, tvärtom. Jag tycker att det är bra att kvalitetsrollen växer, för det innebär att kvalitetsarbetet kommer att skapa ännu större nytta.
Vad tycker du är de viktigaste egenskaperna för någon som vill bli kvalitetschef?
– Det är viktigt att vara strukturerad och samtidigt kommunikativ och lyhörd inför organisationens och kundernas behov. För att lyckas med kvalitetsarbetet är det viktigt att skapa engagemang hos alla medarbetare, så att kvalitetsarbetet genomsyrar allt man gör, varje dag.