– Under implementeringsperioden kan man inte lika tydliga skillnader mellan utmärkelsemottagare och kontrollgruppen i form av branschindex i ekonomiska termer som vid en jämförelse under mognadsperioden, säger Henrik Eriksson i ett pressmeddelande. Detta kan grovt tolkas som att kostnaderna för implementeringen är ungefär lika stora som de vinster man får under denna period. Däremot kan vi se en tydlig tendens till bättre ekonomiska resultat, vad gäller, exempelvis omsättning, antal anställda och vinstmarginal, under mognadsperioden till utmärkelsemottagarnas fördel.
Blir lönsammare
– Jämförelsen med konkurrenterna visar inte samma tydliga tendens. Detta kan förmodligen förklaras med att flera av konkurrenterna faktiskt arbetat med offensiv kvalitetsutveckling även om de inte ansökt om eller fått någon utmärkelse. Vi vet till och med att det är så i några fall, säger Jonas Hansson. Att även företag som ingår i branschindex arbetat med offensiv kvalitetsutveckling får inte samma genomslag då flera företag ingår i detta index. Sammantaget indikerar studien att lönsamheten utvecklas mer fördelaktigt för företag som lyckats med implementeringen av offensiv kvalitetsutveckling och därmed fått en kvalitetsutmärkelse. Detta bör dämpa debatten kring att stora satsningar inom kvalitetsområdet är kostsamt och leder till personalnedskärningar, tillägger Jonas Hansson.
Läs en längre artikel om undersökningen i det kommande numret av Kvalitetsmagasinet som kommer ut 25/9.
publicerad 13 augusti 2002