Just detta att sätta kunden, eller patienten, i centrum, var en röd tråd under dagen.
Ett exempel är ett nytt sätt att se på ronden inom vården.
– Vi som jobbar i slutenvården ser att vi inte kan möta patienten med det gamla sättet att ronda. Vår iver att följa och övervaka riskerar att konkurrera ut patientmötet, sa Valdemar Erling, överläkare vid Kungälvs sjukhus.
Enkäter duger inte
Margareta Albinsson, utvecklingsstrateg vid enheten för strategisk kvalitetsutveckling Region skåne, lyfte fram att verkliga möten måste prioriteras.
– Patientenkäter duger inte. Vi måste våga ta ett steg till i direkta möten, intervjuer och fokusgrupper så att vi involverar patienten.
Gå på studiebesök
Göran Modin, nybliven affärsområdeschef för Praktikertjänsts primärvård och rehabilitering, tipsade om att använda studiebesök för att utveckla verksamheten. Förutom att studiebesök ger idéer skapas det stolthet när personalen får visa upp sin egen verksamhet för andra.
– Att jobba med att skapa stolthet är viktigt. Vi är inte jätteduktiga på det inom hälso- och sjukvården. Men vi har mycket kunskap som vi kan lyfta fram.
Arbeta med meningsfullhet
En av konferensdeltagarna var Tobbe Lindgren från Skånes universitetssjukhus. Han tycker att vården har påbörjat resan mot en mer patientcentrerad vård men att det krävs mer arbete, inte minst ur kompetensförsörjningssynpunkt.
– Det är också viktigt utifrån att vi måste behålla en rekryteringsbas. Vi måste få våra medarbetare att känna meningsfullhet och delaktighet. Det kommer jag ta med mig från den här dagen. Det finns goda inslag här om hur vi som chefer kan lyfta blicken. Det behövs en gemensam målinriktad strategi om vi ska lyckas.
Läs mer från konferensen i nästa nummer av nyhetsbrevet Kvalitetsvård.
publicerad 16 september 2015