nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Årets SKI-undersökning visar att den negativa trenden bland svenska bredbands- och digital-TV kunder är bruten, kundnöjdheten pekar nu svagt uppåt. Mest nöjda med sina leverantörer är företagskunderna inom bredband.

Många kunder orkar inte klaga

Den negativa trenden är bruten. Kundnöjdheten inom bredbands- och digital-TV börjar nu peka uppåt. Men klyftan mellan nöjda och missnöjda kunder är stor och många kunder avstår från att klaga trots att de borde. Det visar resultaten från Svenskt Kvalitetsindex.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Inom digital-tv är det mycket jämnt mellan de aktörer som kommer bäst ut. Högst betyg har Telia följt av Com Hem och Canal Digital. Noterbart är att Com Hems ”nyare” kunder är riktigt nöjda medan Telia lyckas hålla en väldigt jämn nivå oavsett hur länge man varit kund. Dessutom har kunderna ofta flera tjänster hos samma leverantör.

Betydligt bättre resultat när det gäller kundnöjdhet får bredbandsoperatörerna, både bland privat- och företagskunder. Bäst bland privatkunderna är Ownit medan Telia toppar kundnöjdhet bland företagskunder. SKI poängterar att de ser tendenser att proaktiviteten blir bättre och bättre i den här branschen, även om det går långsamt. Idag anger 2 av 10 privatkunder och 3 av 10 företagskunder att ens bredbandsoperatör på eget initiativ tagit kontakt.

SKI konstaterar dock att det fortfarande är stora skillnader mellan kunderna, de är antingen missnöjda eller mycket nöjda. Resultaten tyder också på att många kunder struntar i att klaga, trots att de haft anledning att göra det.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.