Nytt verktyg visar vad kunderna tycker

Kundfokus Svenskt Kvalitetsindex lanserar en ny tjänst för att mäta kundupplevelse i realtid. Förutom bättre koll på kunderna, kan den även ge medarbetarna en kick i förbättringsarbetet.

Nytt verktyg visar vad kunderna tycker
Shutterstock

Svenskt Kvalitetsindex lanserar en ny tjänst för att göra snabba pulsmätningar av kundupplevelsen, SKI Puls. Tanken är att fånga in kundens perspektiv och upplevelser i realtid, och på så vis få en direkt återkoppling till hur det dagliga arbetet fungerar.

Tjänsten riktar sig till företag med mottagningar och som erbjuder personlig rådgivning. Direkt när kunden lämnat mottagningen eller affären, eller avslutat telefonsamtalet, skickas ett sms eller ett e-postmeddelande till kunden där hen får svara på frågor kring mötet. Svaren sammanställs i en webbportal, där man kan följa resultaten löpande. Frågorna kan variera över tid beroende på vilka områden som företaget vill följa upp och vad som driver just deras kundnöjdhet mest.

Under våren har Svenskt Kvalitetsindex testat produkten i flera pilotprojekt, med positivt resultat.

– Vi har också märkt att personalens engagemang och motivation har ökat hos de företag som testat SKI Puls när resultatet indikerat att de är på rätt väg och gör rätt saker. Man kan ju snabbt vidta åtgärder om det är något som behöver förbättras, säger projektkoordinator Elina Jacobsson.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.