nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Mångfaldsarbete är en lönsam affärsstrategi

Att blunda för mångfaldsfrågorna är inte speciellt affärssmart. Mångfald är i högsta grad en affärskritisk fråga som bör definieras på ledningsnivå.

Svenska företag behöver bli bättre på mångfald, av den enkla anledningen att det är bättre för verksamheten, skriver Marie Woronin, HR-Partner på Siemens Financial Services.
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Jämställdhet och mångfaldsarbete är en affärskritisk fråga. Även om Sverige brukar lyftas fram som ett av föredömena och ofta placeras i topp i internationella mätningar finns det mycket kvar att göra. Fördelarna med ett fokus på ökad mångfald är många, inte minst för affärerna.

Syftet med mångfald bland medarbetarna, från juniornivå och upp till styrelsenivå, är mycket praktiskt – att forma en så kompetent och kapabel arbetsgrupp som någonsin är möjligt. Den självklara anledningen är att man kan förvänta sig att hitta kompetens som är viktig för affärsverksamheten inom alla grupper i samhället, och att denna bör tillvaratas.

Att misslyckas med att rekrytera en mångfald av erfarenheter, kunskaper och tillgångar är helt enkelt inte speciellt affärssmart. Svenska företag bör därför förbättra sitt arbete inom detta område, inte minst av den enkla anledningen att det är bättre för verksamheten. Dels för att kunna förstå kunder med spridd bakgrund men även för att ta tillvara på olika färdigheter, kunskaper och infallsvinklar.

Hur gör man då för att tillvarata och förbättra mångfalden i företaget?

De råd som brukar ges kan kortfattat sammanfattas i fyra punkter:

  1. Definiera ledarskapskrav. Specificera vilka kompetenser som krävs för en ledarposition och fastställ en definition av ledarskap, samt vilka kunskaper och förmågor som efterfrågas. Genom att tydliggöra vad som krävs blir karriärsklättringen mer tillgänglig.
  2. Implementera en gemensam standard för kompetensutveckling. Ta fram tydliga kriterier för utvärdering och utvecklingen av kompetenser och färdigheter, genom att ta fram en gemensam standard med riktlinjer blir kompetensutvecklingen mer rättvis.
  3. Utvärdera ledarskapsprocessen. Hur ser vägen uppåt ut i er organisation? Är den tydlig och transparent? Detta är en viktig del för att kunna rekrytera interna talanger för ledarpositioner och tillvarata den kompetens som redan finns, istället för att ta in nya medarbetare utifrån.
  4. Tydliggör fördelarna med mångfald internt. Gör medarbetarna medvetna om fördelarna med en mångfald av röster och kompetenser i företaget. Det finns många studier som visar på just stora affärsfördelar, något som är svårt att motsätta sig.

Ett fortsatt arbete med jämställdhet och mångfald är en affärskritisk nödvändighet för svenska företag. Snarare än ett halvambitiöst extraprojekt bör mångfaldsarbetet tas upp och definieras på ledningsnivå, ovan nämnda punkter kan fungera som ett bra underlag för det arbetet.

 Marie Woronin, HR-Partner på Siemens Financial Services

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Så jobbar Telia för att få toppbetyg

Med personliga relationer, fokus på service och en mänskligt kontakt när tekniken strular har Telia placerat sig i topp när det gäller nöjda kunder i mobilbranschen.
– Hemligheten ligger i en kombination av bra digitala tjänster och personliga relationer, säger Patrik Granström, chef för små och medelstora företag på Telia.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.