Minska stressen på jobbet

Sex av tio anställda upplever stress på arbetet. Sammanhängande ledighet är ett sätt för att bota problemet. Det visar en undersökning från Previa.

Stress under en kort period är inte skadligt. Det är däremot långvarig stress, som utan möjlighet till återhämtning kan leda till hälsoproblem och sjukdomar, samt minska prestationsförmågan på jobbet.

– Tid till vila och återhämtning är viktigt för att kunna göra ett bra arbete. Som arbetsgivare bör man om möjligt låta de anställda ha en sammanhängande ledighet, säger Urban Svensson, företagsläkare och medicinskt ledningsansvarig på Previa.

Minska risken

För att minska stressen på arbetsplatsen ger Previa tre tips till arbetsgivaren:

1. Se över tillgänglighetskulturen. Undvik att mejla eller ringa medarbetare utanför arbetstid och freda lunchrasterna.

2. Skapa delaktighet. Få medarbetarna att känna att deras arbete är meningsfullt och ge dem inflytande över sina arbetsuppgifter.

3. Okej att dra gränser. Uppmuntra medarbetarna till att ta kontroll över sin arbetssituation genom att dra gränser, vara tydliga och våga säga nej.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste