Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Mobil betaltjänst toppar rankinglista

Varumärke Den mobila betaltjänsten Swish toppar listan över Sveriges mest rekommenderade varumärken, enligt YouGov BrandIndex. Men det företag som ökat allra mest på rankinglistan är en kinesisk smartphonetillverkare.

Mobil betaltjänst toppar rankinglista

YouGov BrandIndex ranking bygger på mätningar av cirka 300 varumärken. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland allmänheten som får ge sin uppfattning om olika varumärken och vilka man skulle vilja rekommendera andra att välja eller undvika.

Den senaste rankingen baseras på genomsnittliga data under perioden 1 november 2017 – 31 oktober och samtliga intervjuer har gjorts med kunder till respektive företag. YouGov har endast inkluderat varumärken som baseras på minst 200 intervjuer under perioden.

Som Sveriges mest rekommenderade varumärke rankas den mobila betaltjänsten Swish tätt följt av hemmaljudsystemet Sonos. Flera företag med koppling till bilbranschen återfinns också på listan, som däckproducenterna Nokian på tredje plats och Michelin på fjärde plats.

Läs även: Netflix överst på ungas 10-i-topplista.

Det företag som förbättrat sin position allra mest är annars den kinesiska smartphonetillverkaren Huawei. Trots att McDonald´s får minuspoäng, det vill säga att en majoritet undviker att rekommendera varumärket, är det ändå det varumärke som uppvisar den näst största ökningen av alla.

I Sverige har attityderna till Coca-Cola varit negativa under lång tid. Men nu tycks trenden ha vänt och dryckestillverkaren har två varumärken med på listan över varumärken som ökat mest. Enligt YouGov BrandIndex hänger den positiva utvecklingen samman med en lyckad julkampanj 2017 och ett starkt sponsorskap av fotbolls-VM i somras. Uppgången håller fortsatt i sig, troligtvis tack vare Coca-Colas nya kampanj på svenska marknaden ”Allt vi delar förenar oss”.

Sveriges mest rekommenderade varumärken

  1. Swish 72,9
  2. Sonos 71,5
  3. Nokian 69,9
  4. Michelin 65,6
  5. Avanza 62,9
  6. KIA 60,7
  7. Bose 59,8
  8. Volvo 59,6
  9. Airbnb 58,9
  10. Continental 58,8

Varumärken som ökat mest

  1. Huawei 40,3 (+7,9)
  2. McDonald´s -7,4 (+6,5)
  3. Öresundskraft 41,0 (+6,4)
  4. Coca-Cola Light 2,4 (+6,0)
  5. Samsung 51,9 (+5,5)
  6. Coca-Cola 10,5 (+5,4)
  7. Lidl 26,3 (+4,9)
  8. Skellefteå Kraft 51,0 (+4,9)
  9. Scandic 48,9 (+4,4)
  10. Däckteam 50,4 (+4,3)

Poängen tas fram genom att beräkna andelen som rekommenderar varumärket minus andelen som undviker att göra det. Siffran inom parentes avser ökning 1 november 2017 – 31 oktober 2018 jämfört med samma period ett år tidigare.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.