nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Swish är Sveriges mest rekommenderade varumärke. Foto: Stock Adobe.

Mobil betaltjänst toppar rankinglista

Den mobila betaltjänsten Swish toppar listan över Sveriges mest rekommenderade varumärken, enligt YouGov BrandIndex. Men det företag som ökat allra mest på rankinglistan är en kinesisk smartphonetillverkare.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

YouGov BrandIndex ranking bygger på mätningar av cirka 300 varumärken. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland allmänheten som får ge sin uppfattning om olika varumärken och vilka man skulle vilja rekommendera andra att välja eller undvika.

Den senaste rankingen baseras på genomsnittliga data under perioden 1 november 2017 – 31 oktober och samtliga intervjuer har gjorts med kunder till respektive företag. YouGov har endast inkluderat varumärken som baseras på minst 200 intervjuer under perioden.

Som Sveriges mest rekommenderade varumärke rankas den mobila betaltjänsten Swish tätt följt av hemmaljudsystemet Sonos. Flera företag med koppling till bilbranschen återfinns också på listan, som däckproducenterna Nokian på tredje plats och Michelin på fjärde plats.

Läs även: Netflix överst på ungas 10-i-topplista.

Det företag som förbättrat sin position allra mest är annars den kinesiska smartphonetillverkaren Huawei. Trots att McDonald´s får minuspoäng, det vill säga att en majoritet undviker att rekommendera varumärket, är det ändå det varumärke som uppvisar den näst största ökningen av alla.

I Sverige har attityderna till Coca-Cola varit negativa under lång tid. Men nu tycks trenden ha vänt och dryckestillverkaren har två varumärken med på listan över varumärken som ökat mest. Enligt YouGov BrandIndex hänger den positiva utvecklingen samman med en lyckad julkampanj 2017 och ett starkt sponsorskap av fotbolls-VM i somras. Uppgången håller fortsatt i sig, troligtvis tack vare Coca-Colas nya kampanj på svenska marknaden ”Allt vi delar förenar oss”.

Sveriges mest rekommenderade varumärken

  1. Swish 72,9
  2. Sonos 71,5
  3. Nokian 69,9
  4. Michelin 65,6
  5. Avanza 62,9
  6. KIA 60,7
  7. Bose 59,8
  8. Volvo 59,6
  9. Airbnb 58,9
  10. Continental 58,8

Varumärken som ökat mest

  1. Huawei 40,3 (+7,9)
  2. McDonald´s -7,4 (+6,5)
  3. Öresundskraft 41,0 (+6,4)
  4. Coca-Cola Light 2,4 (+6,0)
  5. Samsung 51,9 (+5,5)
  6. Coca-Cola 10,5 (+5,4)
  7. Lidl 26,3 (+4,9)
  8. Skellefteå Kraft 51,0 (+4,9)
  9. Scandic 48,9 (+4,4)
  10. Däckteam 50,4 (+4,3)

Poängen tas fram genom att beräkna andelen som rekommenderar varumärket minus andelen som undviker att göra det. Siffran inom parentes avser ökning 1 november 2017 – 31 oktober 2018 jämfört med samma period ett år tidigare.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.