nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Foto: Stock Adobe.

Netflix överst på ungas 10-i- topplista

Netflix är det varumärke som ungdomar pratar mest om, visar rankningen YouGov BrandIndex. På tio-i-topplistan återfinns även flera svenska klassiker inom olika branscher.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

YouGovs BrandIndex rankar de varumärken som har högst word of mouth-värde bland personer i åldern 18 – 34 år. Det man tittar på är så kallat positivt buzz, alltså varumärken som man till exempel pratat positivt om tillsammans med vänner och familj eller hört något positivt om via reklam och nyheter.

Det varumärke som toppar listan över varumärken med högst värde är amerikanska streamingtjänsten Netflix. Drygt var tredje person rankar det högst av alla varumärken.

På tio-i-topplistan finns även flera svenska klassiker som Volvo, ICA, Marabou och IKEA.

YouGov har även undersökt vilka varumärken som ökat mest i värde under 2018. Det varumärke som klättrat allra mest sedan förra året är Marabou med en ökning på 9,9 procent. Det förklaras bland annat av en uppmärksammad produktlansering som gjordes i början av 2018 samt den snapchat-kampanj som genomfördes under påsken samma år.

På andra plats över varumärken som ökat mest kommer Volkswagen. Under den så kallade dieselskandalen 2015 och 2016 fick företaget negativ uppmärksamhet, men lyckades att återhämta sitt rykte under 2018.

Varumärken som unga svenskar pratar mest om.

  1. Netflix 67,5
  2. Swish 67,0
  3. Facebook 64,8
  4. Apple 59,4
  5. Spotify 58,9
  6. Volvo 57,3
  7. ICA 55,1
  8. Marabou 53,1
  9. Oatly 52,4
  10. IKEA 51,5

Varumärken som ökat mest i värde.

  1. Marabou +9,9
  2. Volkswagen +7,2
  3. SAS +4,4
  4. Circle K +3,3
  5. Willys +2,0
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Tiden är ingenting och allting

Ledare

Lyfta blicken, stanna upp och se sig omkring. Ett råd som alla möjliga management- och självhjälpsböcker ger. Men ändå tycks råden ha svårt att riktigt fastna när man har fullt upp med jobb, hem och allt som inte blivit gjort. Beror det på att belöningsvärdet – som psykologen Oskar Henrikson hänvisar till – helt enkelt […]

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.