Inte helt oväntat toppas den svenska rankingen av IKEA följt av ICA och Volvo. IKEA har även för första gången tagit sig in på den globala tio-i-topplistan med en sjundeplats.
Ett nytt varumärke på den svenska listan är den mobila betaltjänsten Swish som hamnar på en fjärdeplats.
Men YouGov har även rankat de varumärke som förbättrat sin ställning mest under perioden. Det varumärke som tagit det största klivet på rankinglistan är Swedbank som gått från 2,7 till 6,8, en ökning med 4,1 indexpoäng. YouGov har även analyserat hur målgruppen som har ett positivt intryck av Swedbank skiljer sig från genomsnittet.
– De som har ett gott intryck av banken är till övervägande delen unga och boendes utanför storstadsområden. Den positiva attityden till banken återfinns även i högre grad bland dem som är flitiga användare av sociala medier och av nya betaltjänster som till exempel Klarna och Swish, konstaterar Charlotte Wahlberg, produktchef på YouGov Sverige.
Starkast varumärken i Sverige.
1 IKEA 45,4
2 ICA 43,2
3 Volvo 40,9
4 Swish 40,2
5 Wasabröd 37,4
6 Yes 36,7
7 Västerbottensost 35,0
8 Apoteket 34,3
9 Michelin 34,1
10 Systembolaget 33,2
Fotnot: Indexpoängen är genomsnittet av sex olika imageparametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.
Varumärken som ökat mest i styrka i Sverige.
1 Swedbank +4,1 (6,8)
2 Arla +3,9 (27,1)
3 Lidl +3,7 (11,2)
4 McDonald´s +3,5 (-9,1)
5 Samsung +3,2 (29,5)
6 Volkswagen +2,6 (17,2)
7 Huawei +2,6 (6,0)
8 Vattenfall 2,5 (-0,8)
9 Max +2,5 (13,5)
10 Comviq +2,1 (6,5)
Fotnot: Siffrorna avser förändring i indexpoäng med total indexpoäng 2018 inom parentes.
Starkast varumärken globalt.
1 Google
2 YouTube
3 Samsung
4 WhatsApp
5 Facebook
6 Amazon
7 IKEA
8 Colgate
9 Uniqlo
10 Lego
publicerad 16 augusti 2018