nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

YouGov är ett internationellt marknadsundersökningsföretag som bland annat mäter ställningen för olika varumärken. I den globala bedömningen används uppgifter från 26 olika länder och i Sverige mäts cirka 300 varumärken dagligen. Varje dag genomförs cirka 160 intervjuer med allmänheten som får bedöma kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet för olika varumärken.

Den senaste mätningen bygger på data från den 1 juli 2017 till den 30 juni 2018.

Inte helt oväntat toppas den svenska rankingen av IKEA följt av ICA och Volvo. IKEA har även för första gången tagit sig in på den globala tio-i-topplistan med en sjundeplats.

Ett nytt varumärke på den svenska listan är den mobila betaltjänsten Swish som hamnar på en fjärdeplats.

Men YouGov har även rankat de varumärke som förbättrat sin ställning mest under perioden. Det varumärke som tagit det största klivet på rankinglistan är Swedbank som gått från 2,7 till 6,8, en ökning med 4,1 indexpoäng. YouGov har även analyserat hur målgruppen som har ett positivt intryck av Swedbank skiljer sig från genomsnittet.

– De som har ett gott intryck av banken är till övervägande delen unga och boendes utanför storstadsområden. Den positiva attityden till banken återfinns även i högre grad bland dem som är flitiga användare av sociala medier och av nya betaltjänster som till exempel Klarna och Swish, konstaterar Charlotte Wahlberg, produktchef på YouGov Sverige.

Starkast varumärken i Sverige.

1 IKEA 45,4

2 ICA 43,2

3 Volvo 40,9

4 Swish 40,2

5 Wasabröd 37,4

6 Yes 36,7

7 Västerbottensost 35,0

8 Apoteket 34,3

9 Michelin 34,1

10 Systembolaget 33,2

Fotnot: Indexpoängen är genomsnittet av sex olika imageparametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.

Varumärken som ökat mest i styrka i Sverige.

1 Swedbank +4,1 (6,8)

2 Arla +3,9 (27,1)

3 Lidl +3,7 (11,2)

4 McDonald´s +3,5 (-9,1)

5 Samsung +3,2 (29,5)

6 Volkswagen +2,6 (17,2)

7 Huawei +2,6 (6,0)

8 Vattenfall 2,5 (-0,8)

9 Max +2,5 (13,5)

10 Comviq +2,1 (6,5)

Fotnot: Siffrorna avser förändring i indexpoäng med total indexpoäng 2018 inom parentes.

Starkast varumärken globalt.

1 Google

2 YouTube

3 Samsung

4 WhatsApp

5 Facebook

6 Amazon

7 IKEA

8 Colgate

9 Uniqlo

10 Lego

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Så skapar du hållbar framgång över tid

Varför har vissa organisationer funnits i hundratals år medan andra inte håller ett decennium? Nyckeln är att skapa framgång som varar över tid – något som ISO 9004 bistår med. Standarden bygger på strategier, bästa praxis och erfarenheter från några av de mest framgångsrika företagen runt om i världen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.