Modern och kreativ färghandel

En miljöpolicy, en jämställdhetsplan och en krispolicy – det är några av delarna i AFFAB, Auktorisation enligt färgfackhandeln AB. Den bygger på ISO 9001 och ISO 1400 och för närvarnde är 50 färghandlare auktoriserade. En av dem är Kreatima, centrum för eget skapande.

Kreatima ser ut som ett eldorado för hobbyfixaren, konstnären, hemmamålaren och för målarproffset. Butiken, som ligger på Sveavägen i Stockholm, är indelad i sektioner och alla önskemål kunden har ser ut att tillgodoses.

– Den personal vi har utbildas kontinuerligt. Var och en tar hand om sin avdelning. Att varorna skyltas estetiskt och pedagogiskt är ett sätt att möta kunden. En del av vår kvalitetspolicy är att vi ska finna lösningar på kundens problem. Varor som efterfrågas ska finnas i butiken och vi ska kunna svara på hur produkten kan användas, säger Kaj Hammarlund, VD och ägare av Kreatima. I vårt koncept ingår både hårdvara, det vill säga produkten och mjukvaran, som är kunskapen.

För en auktoriserad färghandel måste det även finnas en miljöpolicy. Ett viktigt mål i den är att Kreatima ska förebygga föroreningar, det innebär att alla som hanterar färghandelns varor måste ha kunskap om verksamhetens eventuella miljöpåverkan.

– Vi måste även kunna ge kunden, om det behövs, ett mer miljöanpassat alternativ. Vi som arbetar med detta ska vara insatta i gällande miljölagstiftning och lyssna till våra kunders miljöönskemål, säger Kaj Hammarlund. Även företagets egen konsumtion av tjänster och varor ska genomsyras av miljöhänsyn. Personalen har ett klart miljötänkande, de kommer med snabba lösningar på alternativ och håller sig uppdaterade inom området.

Jämställdhetsplan

För att få auktorisation krävs även en jämställdshetsplan om man är fler än tio anställda. Det är både de anställda och arbetsgivaren som ska se till att jämställdheten uppnås och underhålls. I Kreatimas jämställdhetsplan ingår det att arbetsförhållandena ska vara lämpliga för både män och kvinnor. Redan vid annonsering av en ledig tjänst inom företaget ska det framgå att tjänsten kan sökas av såväl kvinna som man.

Sexuella trakasserier får inte förekomma, ingen ska heller löpa risk att bli trakasserad för en eventuell anmälan om sexulla trakasseri. Både man och kvinna inom företaget ska ges lika möjligheter till utbildning och kompetensutveckling.

– Varje anställd har en befattningsbeskrivning, säger Kaj Hammarlund. Vi har uppföljningssamtal om arbetsuppgifter och det finns också möjligheter till personlig utveckling finns inom företaget. Det är viktigt att dessa samtal följs upp som en del i personalvård. Vi har också gratis företagshälsovård för de anställda.

Beredskap för krissituation

Det är nödvändigt att ha en krispolicy för att få auktorisation. I Kreatimas krispolicy finns det inskrivet som en uppmaning till personalen att aldrig göra motstånd vid rån, hot eller våld. I en krissituation krävs det lugn och de anställda får beredskap för hur de ska handla vid en sådan situation. Alla vet hur viktigt det är att larma företagets säkerhetsvakter och polis och ambulans om så behövs.

Om olyckan skulle vara framme finns också en olycksfallsplan. Samtliga anställda är informerade om samlingsplatser vid brand och hur man ska agera vid kemikalieolyckor. I butiken på Sveavägen finns många utrymningsvägar och lokalerna är välförsedda med sjukvårdsskåp och en bår om olyckan skulle vara framme.

– Det kvalitetsarbete vi har gjort har varit en lång process, vi har bollat idér med varandra och så har vi slutligen funnit en form som motsvaras av våra behov och önskemål och samtidigt har vi uppfyllt de krav AFFAB ställer på oss som färghandlare för att få auktorisation, säger Kaj Hammarlund.

Men han är noga med att poängtera att kvalitetsarbetet fortsätter alltjämt. Främst är det miljöfrågorna som är viktiga att fortsätta fokusera på. Som färghandlare har man, enligt Kaj Hammarlund ansvaret att påverka tillverkarna så att alltfler produkter som uppfyller miljökraven kommer kunderna till del.

Fakta

Att söka auktorisation

Att ansöka om auktorisation i AFFAB innebär att företagets ägare tillsammans med sin personal startar en arbetsprocess för att bygga upp ett system för företagets kvalitets- och miljöstyrning och att de dokumenterar detta.

Företaget ska ha:

Affärsidé

Kvalitetspolicy

Kvalitetsstatus

Kortsiktiga och långsiktiga kvalitetsmål

Funktions- och befattningsbeskrivning

Ansvarsuppgifter

Utbildningsplan

Miljöpolicy

Miljöstatus

Kort- och långsiktiga miljömål

Företaget ska upprätta en förteckning över kemikalier som ingår i sortimentet som enligt lag ska registreras och ha tillstånd att säljas, samt redovisa uppgift om kontroll eller inspektion från myndighet och kommun.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste