nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

2016 års statistik över antalet iso-certifikat världen över tyder på att trenden har vänt. FOTO: Shutterstock

Nu går Asien om Europa

Antalet certifieringar för Iso 9001 ökar

Nu ökar antalet certifieringar enligt Iso 9001 i världen. I Sverige håller dock den negativa trenden fortfarande i sig.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Under de senaste åren har antalet utfärdade certifikat enligt Iso 9001 stått stilla, men nu verkar trenden ha vänt. Totalt utfärdades 1 106 356 certifikat i 95 länder, vilket är en ökning med 7 procent. 80 596 certifikat utfärdades enligt den nya versionen Iso 9001:2015 som kom för två år sedan. Det visar 2016 års statistik över antalet iso-certifikat världen över.

Ökar mest gör Östra Asien och Stilla havsområdet. Där ökade antalet utfärdade certifikat med 14 procent, vilket också fått till följd att de nu gått om Europa med flest antal certifikat. Drygt vart fjärde certifikat utfärdades i detta område, 43,4 procent.

Men även Europa kommer starkt. Efter att ha backat de senaste åren ökar nu siffrorna. Totalt finns det 451 415 certifikat i Europa, en ökning med 11 938 stycken, eller 2,6 procent.

I Sverige fortsätter dock den negativa trenden sedan föregående år. 4 041 företag och organisationer har certifierat sig enligt Iso 9001 vid årsskiftet 2016/17, vilket kan jämföras med 4 316 certifikat året innan. Av dessa var 373 utfärdade enligt den nya reviderade versionen.

Liksom tidigare är det Kina, Italien och Tyskland som toppar listan över flest antal certifikat.

Statistiken är insamlad från ackrediterade certifieringsorgan över hela världen och gäller för år 2016. Både certifieringar enligt den tidigare utgåvan av Iso 9001 från 2008, och den nya utgåvan från 2015 är med i statistiken.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.