Frösunda Omsorg har verksamhet inom äldreomsorg, funktionsnedsättning, personlig assistans och individ och familj. Företaget säger att de ”vill förändra spelreglerna inom omsorgen” och en viktig del i det är att aktivt bygga kompetens om hur omsorg kan bedrivas med kundens fokus.
Alla medarbetare erbjuds möjligheten att certifiera sig och Åsa H Caesar, verksamhetschef på Dalagatan och AL-gruppens dagliga verksamhet, är en av de första som blivit certifierade.
– Tack vare Frösundaakademin har det blivit enklare för mig och mina medarbetare att tydliggöra skillnaden mellan ”kunden i fokus” till att jobba med ”kundens fokus”. Som chef har jag också fått en bra grund att stå på när jag introducerar nya medarbetare i Frösundatänket, säger hon.
Susanne Sidén, vd på Frösunda Omsorg, håller med och menar att certifieringen skapar trygghet hos medarbetarna.
– För att vi ska kunna leverera omsorg med högsta kvalitet vill vi ha lojala och stolta medarbetare. När de vet vad som gäller, ökar också kundernas delaktighet.