Kvalitetschefens roll är i jämförelse med exempelvis personalchefen eller ekonomichefen otydlig i dag. Det råder också en otydlighet kring vilken kompetens som ska ställas på en kvalitetschef.
Men det vill SIQ och SQMA, Swedish Quality Management Academy, nu alltså ändra på. I ett projekt som började tidigare i år ska de kartlägga kvalitetsprofessionens roll i Sverige. Projektet kommer att utmynna i rekommendationer för vad kvalitetsprofessionen och specifikt kvalitetschefen ska ha för kompetenser och vilken roll de bör ha i en organisation.
Första fasen klar
Projektet består av två faser. Den första är en nationell kartläggning av kvalitetsprofessionen och där har en enkätundersökning med sju frågeområden (se faktaruta uppe till höger) genomförts och presenterats på en workshop.
– Vi gjorde totalt 291 utskick och fick 233 svar. Det är en svarsfrekvens på 80 procent och vi är väldigt nöjda, säger Jason Martin, doktorand vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling vid Linköpings universitet.
Fyra verksamheter är med i projektet: AB Volvo, AstraZeneca, Försäkringskassan och Volvo Cars. I enkätundersökningen har dessutom ytterligare tre aktörer varit med.
De som svarat har kvalitet eller verksamhetsutveckling som en del av sitt arbete.
Kvalitativ fortsättning
Forskarna kan redan nu se flera intressanta resultat utifrån enkäten.
Läs om resultaten av enkäten här.
Men nu börjar också en djupare analys som kommer att pågå parallellt med studiens andra fas under våren. I den andra fasen görs en kvalitativ studie med djupintervjuer med personer inom de medverkande organisationerna.
I den tar forskarna bland annat upp frågor som väckts utifrån enkäten och områden som de medverkande organisationerna vill få svar på.
Resultaten av de två faserna kommer att presenteras i varsin vetenskaplig artikel. De kommer i sin tur att mynna ut i en rapport som presenteras i september 2017.