Enkätundersökningen som är det första steget i studien om kvalitetsrollen har just blivit klar. Ännu har forskarna inte gjort några närmare analyser, men Jason Martin, doktorand vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling vid Linköpings universitet, kan ändå se några trender.
– Vad vi direkt kan se är att utbildningsnivån inom kvalitetsprofessionen generellt har ökat jämfört med tidigare studier.
Ungefär hälften av dem som svarat har en universitetsutbildning inom kvalitetsområdet.
– Ändå finns fortfarande uppfattningen att det finns arbetsuppgifter som utmanar, där man inte har rätt utbildning. Det väcker frågor om utbildningarna på universitet och högskolor är optimerade på kvalitetsområdet och om utbildningen är tillräcklig. Det blir intressant att följa upp, säger Jason Martin.
Han påpekar att resultaten kan handla om urvalet av vilka som är med i enkäten, men tycker ändå att resultaten är intressanta.
Mer strategiskt
Ett annat område som Jason Martin tycker sticker ut är om kvalitetsarbetet är huvudsakligen operativt eller strategiskt.
– Självklart har kvalitetsarbetet en del av operativt arbete, men förvånansvärt många, en majoritet av de tillfrågade, uppfattar sitt arbete som huvudsakligen strategiskt, säger han.
Olika lärmiljö
Hur lärandet går till skiljer mycket mellan de deltagande organisationerna. I en organisation uppfattas lärandet helt olika av ledningen respektive av dem som jobbar med kvalitet. I en av de andra organisationerna finns en gemensam och tydlig bild av hur lärandet går till.
– Enkäten bygger på en modell om interna faktorer. Det handlar om vilka förutsättningar individerna har, men är också situationsberoende utifrån mognadsgraden i organisationen. Två identiska organisationer kan ha olika mognad och syn på kvalitet, säger Jason Martin.
Han pekar också på att organisationens bransch påverkar synen på kvalitetsarbetet och allt det här kommer att behandlas mer i fördjupningen av studien som nu följer.